Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dziecku uczęszczającemu do przedszkola, które już ma wczesne wspomaganie, należy organizować w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz czy zajęcia wyrównawczo-kompensacyjne, np. logopedyczne, może prowadzić wychowawczyni grupy?
Dziecku, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania przedszkole organizuje zajęcia wynikające z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Jeżeli dziecko posiada, oprócz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wówczas stosować należy również przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych:
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie, ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne;
5) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
oraz
ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Zgodnie z powyższym Rozporządzeniem kwalifikacje do prowadzenia poszczególnych zajęć mają:
nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, zwani dalej "specjalistami".
Rozporządzenie nie wymienia zajęć wyrównawczo-kompensacyjnych. Są zajęcia dydaktyczo-wyrównawcze, które może prowadzić wychowawca oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zaliczane do zajęć specjalistycznych, a te musi prowadzić osoba z odpowiednim wykształceniem:
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej - w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasyfikowany w I półroczu nauki, w II brak podstaw klasyfikacji - nieobecności usprawiedliwione. Egzamin klasyfikacyjny na wniosek matki, za zgodą rady pedagogicznej przeprowadzany jest z programu całego roku ? Ocena z egzaminu jest oceną końcoworoczną ? Jeśli uczeń zdaje egzamin z programu II półrocza - jak uwzględnić ocenę za I półrocze na świadectwie ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel na urlopie zdrowotnym może podjąć pracę niepedagogiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o podpowiedź. Jak mam potraktować ucznia, który od tego roku szkolnego kontynuuje naukę w innym gimnazjum i jest w klasie II. W poprzedniej szkole w klasie pierwszej nie realizował podstawy programowej z chemii, fizyki, WOS-u, informatyki, plastyki i muzyki. Z których przedmiotów ma zdawać egzamin klasyfikacyjny? Na pewno z tych teoretycznych, a co z przedmiotami artystycznymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia nauczyciela podpisuje TYLKO lekarz medycyny pracy, czy też inny lekarz, np. chorób wewnętrznych? Nauczyciel dostarczył orzeczenie podpisane przez lekarza chorób wewnętrznych. Czy mogę udzielić urlopu na tej podstawie od 1.09.2015?
- Dzień dobry,
w jaki sposób można ukarać nauczyciela, który okłamał dyrekcję, był w posiadaniu sprzętu (laptop) bez wiedzy i zgody dyrekcji (brak umowy użyczenia sprzętu). Nauczyciel pytany czy posiada laptop na samym początku powiedział, że nie. Twierdził, że zostawił go w sekretariacie. Nikt tego faktu nie potwierdził. Sprawa została zgłoszona na policję jako zaginięcie sprzętu. Po 3 dniach od zgłoszenia sprawy na policję nauczyciel zwrócił sprzęt. Laptop okazało się, że był w domu nauczyciela, sprzęt został sformatowany, wgrany inny system niż był. Usunięto również Microsoft Office, który był wgrany na laptopie. Z laptopa zostały również usunięte dokumenty nauczycieli, którzy korzystali na co dzień podczas zajęć. Policja odmówiła ukarania nauczyciela, ponieważ czyn nie zawiera znamion wykroczenia. W związku z tym jak można ukarać nauczyciela za zaistniałą sytuację? Proszę o niepublikowanie pytania.
pozdrawiam serdecznie
dyrektor szkoły
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe