Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor ma prawo zmienić zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem roboczym? Chciałbym zrezygnować z wydawania nauczycielom chemii i fizyki ekwiwalentu pieniężnego na fartuchy ochronne, ponieważ w praktyce nauczyciele nie korzystają z tych rzeczy.
Obecnie brak jest szczegółowych przepisów w zakresie dostarczenia pracownikom szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Kwestie te reguluje odpowiednio Karta Nauczyciela, Kodeks pracy oraz rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Dawny stan prawny
Do 2 czerwca 1996 r. na mocy zarządzenia nr 5 MEN z 8 kwietnia 1991 r. w sprawie ustalenia tabeli norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników szkół wyższych, jednostek i zakładów budżetowych podległych i nadzorowanych przez MEN obowiązywały jednolite przepisy w zakresie norm przydziału odzieży oraz obuwia roboczego dla pracowników szkół i placówek oświatowych podległych i nadzorowanych przez MEN.
Jednocześnie na mocy § 7 uchwały nr 44 Rady Ministrów z 27 marca 1990 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz dostarczania odzieży roboczej w określonych przypadkach występowała możliwość wypłaty pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego z tytułu używania własnej odzieży i obuwia roboczego.
Aktualny stan prawny
Z dniem 2 czerwca 1996 r. powyższe akty prawne w wyniku wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: k.p.) zostały uchylone .
Nauczycielowi należy zapewnić warunki do realizowania programu nauczania
Karta Nauczyciela (dalej: KN) nakłada na organ prowadzący szkołę obowiązek zapewnienia szkole podstawowych warunków do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 2 KN nauczycielowi przysługuje takie wyposażenie jego stanowiska pracy, które umożliwia realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 29 ust. 3 KN powinien określić, w drodze rozporządzenia, podstawowe warunki niezbędne do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań i programów, uwzględniając konieczność realizacji przez szkoły zadań statutowych oraz realizacji przez nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Od 2011 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Standard wyposażenia stanowiska pracy nauczyciela
Zgodnie z zapisem § 2 powyższego rozporządzenia dyrektor szkoły ustala wykaz niezbędnych materiałów, które stanowią wyposażenie stanowiska pracy nauczyciela.
Wykaz ten musi uwzględniać:
- specyfikę pracy nauczyciela (nauczany przedmiot),
- zadania wchodzące w zakres jego obowiązków.
Wyposażenie stanowiska pracy nauczyciela
Na to wyposażenie składać się powinny m.in.:
- programy,
- podręczniki,
- czasopisma metodyczne
- przybory i materiały piśmienne,
- odzież ochronna,
- obuwie ochronne.
Przepisy pozostawiają dyrektorom szkół całkowitą swobodę w określaniu norm dotyczących stanowiska pracy nauczycieli.
Ryzyko zniszczenia lub zabrudzenia odzieży własnej nauczyciela rodzi konieczność zapewnienia mu odzieży i obuwia roboczego
Inną regulacja w tym zakresie są przepisy Kodeksu pracy – rozdziału IX Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze – zob. art. 2377, 2378 § 1 oraz 23711a § 1 pkt 4 k.p.
Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
jeśli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Oznacza to, że pomimo braku szczegółowych przepisów dostarczenie pracownikowi odzieży i obuwia roboczego (np. nauczycielowi wychowania fizycznego – obuwia sportowego i dresu, nauczycielom fizyki, chemii – fartuchów itd.), wymagane będzie zawsze, jeśli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub nawet tylko znacznemu zabrudzeniu.
Dyrektor może ustalić stanowiska pracy niewymagające odzieży i obuwia roboczego
Możliwe jest jednak określenie przez dyrektora szkoły stanowisk pracy, na których dopuszczalne jest używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia roboczego.
Na mocy art. 2377 § 4 k.p. za używanie własnych rzeczy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny uwzględniający ich aktualne ceny. Dyrektor powinien określić rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne. Powinien też ustalić przewidywane okresy ich używania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła podstawowa, która jest z dniem 1 września zostanie przekształcona w szkołę filialną innej szkoły, musi mieć swój statut, czy też statut placówki, pod którą będzie podlegać?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice uczennicy w klasie trzeciej po zakończeniu roku szkolnego i otrzymaniu świadectwa przez ich córkę zdecydowali, że chcieliby aby dziecko powtarzało trzecią klasę mimo, iż zdało do klasy czwartej.
Jaką procedurę należy zastosować w tym przypadku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie procedury rezygnacji z nauczania indywidualnego. Uczen klasy I SP na wniosek rodzicow i zalecenie poradni objety zostal nauczaniem indywidualnym. Dziecko po wypadku bardzo szybko odzyskalo sprawnosc ruchową i przychodzi regularnie do szkoly. Nauczyciel zlozył wniosek o rezygnacje z n.indywidualnego tymczasem rodzice chca nadal korzystac z n.indywidualnego rownoczesnie przyprowadzając dziecko do szkoly.Uważam , ze rezygnacja jest konieczna i wlasciwa dla dziecka, ktore nie ma zadnych brakow programowych i swietnie czuje sie w gupie rowiesniczej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor Przedszkola Publicznego ma obowiązek zaplanowania i zorganizowania zajęć z religii we wszystkich grupach wiekowych i co oznacza termin organizacji zajęć religii,, w ramach planu zajęć przedszkolnych” – czy w trakcie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czy są to zajęcia dodatkowe?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel uzupełniający etat w szkole nie posiadający oddzielnej umowy o pracę w tej szkole ma prawo do korzystania z ZFŚS?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe