Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor ma obowiązek wycofać zgodę na przejście na emeryturę? Nauczyciel dyplomowany, lat 57 w dniu 13.10.2014 r. złożył podanie o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy od 01.01.2015 r. w związku z przejściem na emeryturę. Dyrektor w ciągu 7 dni wyraził zgodę. W dniu 21.11.2014 r. nauczyciel złożył drugie pismo, w którym odwołuje swoją poprzednią prośbę. Czy dyrektor musi uwzględnić to odwołanie?
Z pytania wynika, że rozwiązanie umowy o pracę miało nastąpić za porozumieniem stron. Zrówno Karta Nauczyciela, jak i kodeks pracy przewiduja taką możliwość, jednak milczą w kwestii wycofania takiego porozumienia (oświadczenia woli). Podobnie jest w sytuacji wycofania wypowiedzenia stosunku pracy. W takich sytuacjach należy odnieść się do przepisów kodeksu cywilnego dotyczących oświadczeń woli:
Art. 61.
§ 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
Oznacza to, że skutecznie można odwołać swoje oświadczenie woli jedynie w przypadku, gdy odwołujemy je równocześnie z pierwotnym oświadczeniem lub gdy odwołanie dotarło do drugiej strony przed oświadczeniem. W innym przypadku (jak w pytaniu) odwolać oświadczenie woli można tylko za zgodą drugiej strony. Dyrektor nie musi zatem wyrazić zgody na odwołanie rozwiązania umowy o pracę, chyba że zaszły którekolwiek z okoliczności przewidzianych w kodeksie cywilnym jako wady oświadczenia woli (art. 82 - 88 KC).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o interpretację prawną opisanej sytuacji: organ prowadzący przedszkole niepubliczne (fundacja czy stowarzyszenie) zatrudnia pracownika biurowego, który z wykształcenia jest nauczycielem. Po otwarciu/utworzeniu przedszkola chce, aby ten pracownik wykonywał pracę nauczyciela w utworzonym przedszkolu bez zmiany umowy o pracę. Proponuje pracownikowi wykonywanie pracy nauczyciela w oparciu o umowę wolontariacką z zakresem obowiązków nauczyciela przedszkola. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna/ zgodna z prawem? Jeśli tak, to czy umowa wolontariatu może być zaliczona do stażu pracy nauczyciela? Czy nadzór pedagogiczny może mieć tu zastrzeżenia, jeśli pracownik ma wyższe kierunkowe wykształcenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo należy rozwiązać umowę o pracę z nauczycielem pracującym na czas nieokreślony na jego wniosek? Czy wymagany jest jakiś okres wypowiedzenia? Co z kosztami jego doskonalenia zawodowego? Powinien je zwrócić? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?
- Nauczyciel wychowania fizycznego często prywatnie wyjeżdża ze swoją córką na turnieje golfa. Córka jest uczennicą szkoły. Czy wójt, jako przedstawiciel organu prowadzącego, może zwalniać nauczyciela i nakazać dyrektorowi szkoły wyznaczania płatnych zastępstw za tego nauczyciela? Nauczyciel z kolei ma dzień usprawiedliwiony i płatny. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że z powodu jego częstych nieobecności w pracy nie będzie zrealizowana min. ilość godz. w-f-u. Jak w tej sytuacji ma postąpić dyrektor?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Z pracownikiem została rozwiązana umowa o pracę z tytułu przejścia na emeryturę. Następnie pracownik ten został ponownie zatrudniony. Po sześciu latach pracy dyrektor zmuszony jest rozwiązać umowę o prace z powodu likwidacji stanowiska pracy. Czy w związku z powyższym pracownikowi należy się odprawa i w jakiej wysokości? Jest to pracownik z obsługi szkoły na stanowisku pracownik gospodarczy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną."
oraz Państwa odpowiedz:
"
Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy.
Karta Nauczyciela:
Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8.
W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli.
Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;"
Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku.
Powtarzam pytanie:
Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu?
Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat.
Kto odpowiada za tę sytuację?
Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe