Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do dziecka autystycznego jako nauczyciela wspomagającego w szkole podstawowej mogę zatrudnić nauczyciela, który skończył kierunek: pedagogika specjalna, specjalność pedagogika włączająca i integracyjna?
Moim zdaniem w/w osoba nie ma wymaganych kwalifikacji do bycia nauczycielem wspomagającym dla ucznia z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera. Albowiem:
- § 7. 2. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 r. poz 1113) wyraźnie mówi, że tzw nauczyciel wspomagający – zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.
- Z tego wynika, że kwalifikacje nauczyciela powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka z jakim będzie pracował – w tym przypadku do potrzeb dziecka autystycznego. Co do zasady indywidualna ocena kwalifikacji nauczyciela, czyli zbieżności jego wykształcenia z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć oraz wykonywanych zadań, należy do dyrektora szkoły. Zatrudniając konkretnego nauczyciela - dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb ucznia.
- W przypadku opisanym w pytaniu:
- Jeśli w/w uczeń jest jednocześnie uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim – nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje z pedagogiki specjalnej w zakresie oligofrenopedagogiki
- Jeśli w/w uczeń funkcjonuje w normie intelektualnej, to możliwa jest inna specjalizacja z zakresu pedagogiki specjalnej oraz udokumentowane doświadczenie w pracy z dziećmi z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Moje pytanie dotyczy nagrody dla dyrektora szkoły niepublicznej, który od kilku lat pełni też funkcję prezesa stowarzyszenia będącego organem prowadzącym szkołę. Dyrektorzy otrzymują nagrody z okazji DEN od burmistrza lub starosty, nasz nie. Szkoła istnieje dzięki jego determinacji, uporowi, chęci działania i poświęceniu. Jak można go uhonorować?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę w następującej sprawie:nauczyciel-emeryt zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin na czas nieokreślony pracuje dwa dni w tygodniu a trzeciego dnia jest obecny w szkole przez dwie godziny. Z uwagi na problem z obsadzeniem wychowawstw została mu powierzona ta funkcja na rok szkolny. Niestety nie wywiązuje się z obowiązków wychowawcy i jak twierdzi nie ze swojej winy , lecz dlatego, że jest rzadziej niż inni w szkole.Odmówił wyjazdu na wycieczkę z własną klasą, gdyż wycieczka wypadła w jego dniu wolnym.
Mam możliwość zatrudnienia od 1 września 2013 r. nauczyciela kontraktowego z kwalifikacjami do dwu przedmiotów, a tym samym w pełnym wymiarze. Mogę więc powierzyć mu wychowawstwo, które będzie sprawował przez 5 dni w tygodniu.
Czy mogę podziękować nauczycielowi,o którym pisałam na wstępie, uzasadniając decyzję o rozwiązaniu umowy potrzebą placówki?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel-stażysta uzyskał w mojej szkole stopień nauczyciela kontraktowego. Później złożył wniosek o przyznanie zasiłku na zagospodarowanie wraz z oświadczeniem, że praca na stanowisku nauczyciela jest jego pierwszą pracą zawodową w życiu w szkole. Wcześniej pedagog był zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, natomiast od września pracuje na 0,55 etatu. Czy podstawą do naliczenia zasiłku na zagospodarowanie powinno być wynagrodzenie z dnia złożenia wniosku przez nauczyciela – nauczyciel pracował wtedy na pełen etat – czy z dnia decyzji wydanej przed dyrektora – wówczas podstawa dodatku byłaby liczona z 0,55 etatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba, która ukończyła Akademię Sztuk Pięknych oraz podyplomowo ukończyła przygotowanie pedagogiczne może zostać zatrudniona na świetlicy szkolnej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel bierze dzień wolny z tytułu opieki nad dzieckiem, czy należy się wynagrodzenie za nadgodziny w tym dniu ? Czy jak nauczyciel bierze opiekę godzinowo to przysługuje mu 18:5=7, 2 godziny czy 16 lub 2 dni?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe