Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy art. 9a ust. 3 KN odnosi się tylko do nauczycieli? Czy może być zastosowany w przypadku, gdy intendent zostaje nauczycielem?
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby (inne niż nauczyciele akademiccy) posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy (czyli np. pracownicy niepedagogiczni) uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego. Zdaniem MEN osoba niespełniająca wymogów kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska nauczyciela (np. bez przygotowania pedagogicznego) bez odbycia stażu nie może uzyskać stopnia awansu zawodowego nauczyciela wyższego niż nauczyciel – stażysta (http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=B7CK4B). Stanowiska MEN nie mają mocy wiążącej. Natomiast w orzecznictwie sądów administracyjnych, które są organami właściwymi do analizowania prawidłowości (ważności) nadania stopnia awansu zawodowego poprzez rozpatrywanie skarg na decyzje kuratorów uchylające nadanie stopnia awansu zawodowego z powodu nieważności (np. sprzeczności z art. 9a ust. 3 KN) wynika, że art. 9a ust. 3 KN ma zastosowanie m.in. do osób bez wymaganego wykształcenia lub przygotowania niepedagogicznego, czyli do osób niebędących nauczycielami (m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 13 stycznia 2006 r., IV SA/Wr 50/04, wyrok NSA z dnia 18 marca 2008 r., I OSK 472/07, wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 stycznia 2009 r., II SA/Rz 651/08 oraz wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 5 października 2010 r., II SA/Rz 493/10). W ww. orzecznictwie podkreśla się, że posiadanie wymaganych kwalifikacji nauczycielskich (w tym przygotowania pedagogicznego) jest wymagane dopiero przy ubieganiu się o nadanie wyższego stopnia awansu, a stanowisko to sądy wywodzą z art. 9b ust. 1 w zw. z art. 9a ust. 1 pkt 1 KN. W związku z tym formalnie intendent mogły zostać zatrudniony na stanowisku nauczyciela ze stopniem awansu nauczyciela kontraktowego zgodnie z art. 9a ust. 3 KN, o ile łącznie spełni następujące przesłanki: 1) co najmniej 5 – letni staż pracy oraz 2) posiadanie znaczącego dorobku zawodowego. Przy tym w orzecznictwie podkreśla się, że o „znaczącym dorobku” można mówić jedynie wówczas, gdy jest on ponadprzeciętny, znacznie przewyższający dorobek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli. Taki znaczący dorobek powinien znaleźć odzwierciedlenie w przyznanych w dotychczasowej pracy nagrodach i wyróżnieniach, ewentualnie także w dyplomach czy świadectwach potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela. Długoletniego zatrudnienia, a nawet zaangażowania w pracy zawodowej, które powinno cechować każdego pracownika, nie można utożsamiać ze „znaczącym dorobkiem zawodowym” (wyrok NSA w Warszawie z dnia 29 lipca 2011 r., I OSK 312/11; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 lipca 2012 r., II SA/Rz 385/12).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik samorządowy z dniem 28.08.2020 r. przechodzi na emeryturę. Na dzień 28.08.2020 r. posiadać będzie 39 letni staż pracy. W naszej placówce przepracuje 16 lat i 3 miesiące. Jaka odprawa emerytalna przysługuje pracownikowi? Czy są jakieś zmiany w związku z tarczą antykryzysową w wypłacie odpraw?
Dnia 22.08.2021 r. pracownik przepracowałby 40 lat pracy. Czy w dniu 28.08.2020 r. (zakończenie umowy w związku z przejściem na emeryturę) należy pracownikowi wypłacić nagrodę jubileuszową (rok wcześniej)? Jakie przepisy to regulują?
Czy po rozwiązaniu umowy w związku z przejściem na emeryturę można z tym pracownikiem zawrzeć ponownie umowę o pracę?Czy powinna być jakaś przerwa pomiędzy zakończeniem umowy a zawarciem nowej?
Czy jeśli pracownik zostanie ponownie zatrudniony należy mu doliczyć dodatek za wysługę (taki jaki posiadał) czy musi sobie go wypracować od początku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel urodzony w styczniu 1965 r. zatrudniony w szkole od 01.09.1989 r., który przebywał na urlopie zdrowotnym 30.08.2018-30.06.2019 może skorzystać ponownie po przepracowanym roku z urlopu zdrowotnego w roku szkolnym 2020/2021?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może w trakcie roku szkolnego zmienić nauczycielowi dyplomowanemu umowę o pracę z umowy na czas nieokreślony na umowę z mianowania? Nie ukrywam że organ prowadzący prowadzi politykę oświatową "objazdową" w stosunku do nauczycieli, ograniczając liczebność uczniów w oddziałach i same oddziały. Chcę w ten sposób chronić mojego pedagoga!
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, jak powinna zostać zawarta umowa z nauczycielem mianowanym, który został przyjęty do szkoły na wolne 8/18 godzin. Prawnik ZNP twierdzi, że mogę zatrudnić takiego nauczyciela na czas określony ( na 1 rok). Jednak zgodnie z Art. 10.4 KN wydaje mi się, że powinnam taką osobę zatrudnić na czas nieokreślony. Z góry dziękuję za informację.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej, która mówi, że w każdej szkole/placówce oświatowej musi być zatrudniona osoba od spraw BHP. Chciałam nadmienić, że nasze szkoły i placówki pod względem księgowym obsługuje PCUW i tam tez jest zatrudniona osoba od spraw BHP, która w ramach tego zatrudnienia ma za zadanie obsługiwać poszczególne szkoły i placówki. Czy to jest zgodne z prawem, czy jednak każda szkoła musi sama zatrudnić taką osobę.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe