Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić, jeśli minął termin na wydanie decyzji o wydłużeniu etapu edukacyjnego?
Do szkoły podstawowej uczęszcza uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim, poza tym stwierdzono u niego schizofrenię. Zgodnie z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej obecny stan ucznia uniemożliwia mu naukę czytania i pisania. Czy w takiej sytuacji mogę wydać decyzję o wydłużeniu cyklu kształcenia dla tego ucznia?
Podjęcie decyzji w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego jest możliwe przy zachowaniu określonego terminu oraz z uwzględnieniem wskazanych w przepisach procedur, z udziałem odpowiednich podmiotów.
Wydłużenie nauki o rok na każdym etapie edukacyjnym
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Decyzja w sprawie wydłużenia nauki
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
Co szczególnie istotne w kontekście pytania – w przypadku szkoły podstawowej decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego podejmuje się nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI.
Minął termin na wydłużenie nauki – co dyrektor może zrobić w takim wypadku?
W świetle przywołanych przepisów nie ma obecnie możliwości wydłużenia etapu edukacyjnego z uwagi na upływ terminu, w jakim możliwe jest podjęcie decyzji w tej sprawie. Isnieje jednak inne rozwiązanie.
1. Nauczanie indywidualne od nowego roku szkolnego
Jednocześnie, jeśli dziecko nie może się uczyć z uwagi na stan zdrowia, możliwe jest rozważenie ewentualności nauczania indywidualnego w nowym roku szkolnym. Taka decyzja będzie zależna od wskazań lekarskich i możliwości zdrowotnych ucznia.
Jeśli uczeń nie będzie w stanie osiągać zakładanych efektów kształcenia, wówczas – we wskazanym w przepisach terminie – można podjąć decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego, o ile zaistnieje taka konieczność, dostosowując jednocześnie warunki edukacji do potrzeb ucznia i jego stanu zdrowia.
2. Brak promocji w wyjątkowych przypadkach
Obecnie możliwe jest jedynie niepromowanie ucznia na podstawie rozporządzenia dotyczącego zasad klasyfikowania i promowania. Zgodnie z § 20 ust. 9 rozporządzenia w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
Co ważne – w podejmowanych decyzjach – konieczne jest rozważenie przede wszystkim dobra dziecka i konieczności zapewnienia mu możliwości opanowania umiejętności kluczowych dla dalszego powodzenia w kolejnych latach edukacji, z uwzględnieniem możliwych, wskazanych w przepisach okresach kształcenia do określonego wieku na poszczególnych etapach edukacji, gdzie również może zaistnieć potrzeba wydłużenia etapu edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna do umorzenia wierzytelności za niezapłacone obiady uczniów w stołówce szkoły publicznej prowadzonej przez samorząd? Wszystkie działania prowadzone przez szkołę w celu ściągnięcia długu okazały się nieskuteczne.Chodzi o kwotę ok. 700 zł.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w placówce oświatowej ,podlegającej pod Stowarzyszenie, można założyć monitoring tylko na sali gimnastycznej i korytarzach? A w innych salach nie. Jakie są przepisy w tym zakresie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole istnieje jednolity rzeczowy wykaz akt, czy wydając decyzję w sprawie np. zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka wpisuje nr i symbol sprawie z JRWA to powinien być również nadany nr decyzji ? czy nie jest to błąd jeśli nadajemy nr z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt i dodatkowo nr decyzji ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy praktycznej nauki zawodu. Do szkoły branżowej, w której praktyczna nauka zawodu na kierunku „kucharz” odbywa się w ramach kształcenia młodocianych pracowników w systemie OHP, chęć przyjścia do klasy II zgłosiła osoba pełnoletnia. Z przyczyn proceduralnych (ukończone 18 lat) ośrodek szkolenia nie może podpisać z nią umowy na realizację praktyk i stąd moje pytanie. Czy istnieje jakaś inna możliwość, aby ta osoba mogła uczyć się w naszej szkole, a praktyczną naukę zawodu realizować w innym miejscu? Jeżeli tak, to jakie warunki musi spełniać to miejsce?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z tym, iż ma być jeden statut, to który artykuł znajduje zastosowanie do statutu 112 czy 98 prawa oświatowego? W przykładowym statucie ośrodka szkolno-wychowawczego w Państwa zasobach (ze stanem prawnym na dzień 1-go września br.) jest statut ośrodka, który odsyła do statutów poszczególnych szkół, dlaczego?
W takim razie czy szkoła podstawowa specjalna wchodząca w skład ośrodka nie funkcjonuje odrębnie, np. w przypadku likwidacji ośrodka automatycznie zostaje zlikwidowana szkoła specjalne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe