Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawie opinii przez Radę pedagogiczną. Czy w sytuacji gdy w regulaminie rady tryb wyrażania opinii nie przewiduje podejmowania uchwał jest prawidłowym zapisem. Poniżej cytuję treść tej części regulaminu: 1. Rada Pedagogiczna wyraża opinię według następującego trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia opinii własnej w trakcie posiedzenia Rady, pod warunkiem że opinia nie narusza dóbr osobistych innych osób; 2) na podstawie wypowiedzi poszczególnych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt treści opinii przyjmuje Rada przez: a) aklamację - gdy zostaje zaakceptowany jednomyślnie przez całe zgromadzenie (może zostać poparty okrzykami lub oklaskami). b) głosowanie (jawne lub tajne) – zwykłą większością głosów; 2. Przyjęta przez Radę treść opinii jest odnotowana w protokole obrad Rady; 3. W sytuacjach szczególnych Rada Pedagogiczna może powołać komisję ds. opracowania treści opinii (np. w sprawie oceny pracy dyrektora szkoły) w formie odrębnego dokumentu, który jest załącznikiem do protokołu obrad Rady.
Jedną z form wyrażania opinii jest uchwała, o czym pisaliśmy wielokrotnie. Uchwały mogą mieć charakter stanowiący lub opiniujący.W szczególności uchwała opiniująca jest wymagana przy opiniowaniu wniosków o nagrodę kuratora, ministra. Oznacza to, że treści w regulaminie powinny uwzględniać także w/w zapisy. Bowiem do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki; 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki; 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; 5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów; 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki. Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał stanowiących niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Reforma Oświaty zakłada zmiany w dotychczasowych WSO ? Czy kryteria oceniania (poza planami wynikowymi - weług podstawy programowej) związane są z jakimiś "rewolucjami" w tej kwestii ? Czy mogę prosić o wzór WSO dla szkoły Podstawowej - po reformie, czyli dla szkoły 8-klasowej ?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaką powinno się zastosować zasadę oceniania przedmiotów rozszerzonych? Możliwe są przypadki:
1) Jeden nauczyciel uczy zakres podstawowy, drugi nauczyciel uczy zakres rozszerzony
2) Jeden nauczyciel uczy zakres podstawowy i zakres rozszerzony.
W obu przypadkach powinno się zastosować tą samą zasadę ustalania oceny. Jaką?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń technikum może odbyć praktyki zawodowe za granicą. Czy szkoła może nie wyrazić zgodny argumentując iż nie może za granicą dokonać sprawdzenia przebiegu praktyk.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można kserować prace klasowe i przekazywać je rodzicom, prawnym opiekunom? Proszę o wskazanie obecnego stanu prawnego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany należy uwzględnić w statucie gimnazjum do 30 listopada 2017 r.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe