Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Kwestię tę regulują dwa rozporzadzenia MEN:
- w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z dnia 9 lutego 2007 z późn. zmianami - załącznik nr 2 ramowy statut publicznej szkoły podstawowej) - § 5.
- w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z dnia 7 lutego 2012 r. z późn. zmianami- § 4.
Z zapisów wynika jasno, iż
- Łaczenie klas w szkole podstawowej, w tym w szkole podstawowej specjalnej, występuje tylko:
- na tym samym etapie edukacyjnym (klasy O-III lub IV-VI) albowiem nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe
- gdy liczebność dzieci w każdej z klas wynosi mniej niż 10.
W ramowym statucie dla gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego takiej możliwości nie ma.
- Klasy łączone tworzone są na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący szkołę arkusza organizacyjnego szkoły – także na podstawie aneksu wprowadzającego zmiany w trakcie roku szkolnego. Organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego powinny wypowiedzieć się w tej sprawie. Z tym, że organ prowadzący nie musi określać sposobu łączenia klas – nie ma takiej delegacji ustawowej.
- Statut szkoły musi zawierać zapis przewidujący możliwość łączenia klas wraz z opisem w jakim zakresie i na jakich zasadach – należy więc najpierw statut zmodyfikować.
Nie można zapomnieć, że nauczyciel w klasie łączonej musi realizować podstawę programową i że lekcja powinna dotyczyć zagadnień zawartych w programie nauczania różnych klas. W czasie jednej lekcji mogą być więc omawiane różne tematy. Nie ma przepisu decydującego ile dzienników lekcyjnych należy prowadzić w klasie łączonej, zatem decyzja należy do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o pomoc w zredagowaniu procedury realizacji obowiązku szkolnego w szkole podstawowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi.Czy pomimo zmiany w nowym rozporządzeniu, które stwierdza, że godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut, możemy dać naszym dzieciom po 60 minut? Nie ukrywamy, że przygotowaliśmy organizację zajęć wg starych przepisów, gdzie wskazana godzina obejmowała 60 minut. Dziś zdezorganizowałoby nam to plan dla specjalistów. Czy skoro dajemy więcej, a nie mniej to jakiś problem? Czy musimy te zajęcia skrócić, aby być dokładnie zgodnymi z przepisem w tej materii?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy 13-letni uczeń może odbierać 9-latka ze świetlicy szkolnej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, uczniowi, który miał powyżej 50% obecności na w-fie ale na tych lekcjach nie ćwiczył za co otrzymywał oceny ndst (w sumie 29 ocen), wystawił na koniec semestru - nieklasyfikowany. Czy miał rację?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe