Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Jeśli dziecko jest uczniem szkoły - gimnazjum ogólnodostępnego - realizuje zajęcia z klasą, do której uczęszcza.
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.),
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
a) zobowiązuje do realizacji kształcenia i wychowania w sposób dostosowany do potrzeb oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
b) zawiera zalecenia dotyczące form pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględniające specyfikę stwierdzonego rodzaju niepełnosprawności.
Celem kształcenia i wychowania jest m. in. usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidacja oraz specjalistyczna pomoc i opieka.
Wymagania edukacyjne formułowane wobec tych uczniów powinny być dostosowane do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Oznacza to również, że w szkolnym planie nauczania muszą znaleźć się zajęcia rewalidacyjne. Uczniowie ci nie uczęszczają na naukę drugiego języka obcego, a szkoła dla niego realizuje odrębną podstawę programową. Dla ucznia nauczyciele uczący redagują indywidualny program edukacyjny uwzględniający zalecenia z orzeczenia oraz dokumentację z rozporządzenia (tzw. IPET).
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy(...):
§ 22.3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 21 ust.3. Dokumentowanie przebiegu kształcenia specjalnego nie odbiega od ogólnych zasad obowiązujących przy dokumentowaniu przebiegu nauczania. Uczeń jest wpisany do dziennika lekcyjnego danej klasy, otrzymuje oceny okresowe i roczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 5 października zwracałam się z prośbą o udostepnienie planu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Do dzisiaj nie otrzymałam. Ponawiam prośbę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obie treści pytania dotyczą ZFŚS. 1. Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od.1.09.2016 do 30.06.2017 należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż nauczyciel w trakcie urlopu pracuje w innej szkole w innym mieście; 2. Czy pracownikowi administracji przebywającemu na urlopie wychowawczym w okresie 16.09.2016 r. - 15.08.2019 r. należą się świadczenia z ZFŚS? Dodam, iż pracownik w trakcie urlopu wychowawczego pracuje w innej instytucji publicznej w innej gminie. Czy istnieją jakieś przepisy (wyroki) które interpretują ww. sytuacje.
- Czy w księdze ewidencji dzieci i młodzieży wpisujemy tylko dzieci zamieszkałe na pobyt stały czy też wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły (pobyt stały i czasowy) ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym od dnia 01.09.2015 roku do 31.08.2016 roku należy wypłacić świadczenie urlopowe z ZFŚS? Nadmieniam, że nauczyciel przepracował w szkole 10 lat, a od 01.09.2016 roku tz. po urlopie bezpłatnym nie wraca do pracy w tut. szkole, złożył wniosek o rozwiązanie stosunku pracy za 3 miesięcznym wypowiedzeniem.
- Czy bibliotekarzowi i pedagogowi należą się godziny ponadwymiarowe w czasie zdalnego nauczania? Bibliotekarz ma 1,5 etatu, czyli 15 godzin ponadwymiarowych, a pedagog ma 1,25 etatu, czyli ok. 7 godzin ponadwymiarowych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe