Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie czy RP musi podjąć uchwałę o zatwierdzeniu PROGRAMU PRZEDMIOTOWEGO dla ucznia zdolnego?
Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Programy nauczania mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach.Programy te powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania, o których mowa wyżej. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy nauczania, stanowią szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego. Przepisów tych nie stosuje się do indywidualnych programów opracowywanych: a) dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 5 (tj. dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami), oraz b) do indywidualnych programów nauki opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 66 (dot. uczniów posiadających zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki). Wnioskując z treści przepisów ustawy, można stwierdzić, że rada pedagogiczna program opiniuje, dyrektor dopuszcza do użytku szkolnego - w przypadkach opisanych wyżej.
Podstawa prawna:
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 22a. 1, art. 1 pkt 5, art. 66.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o poradę specjalistyczną w następującej kwestii: Czy są jakieś przepisy prawne, które regulują kwestię, kto powinien zbierać fundusze na organizację wycieczki szkolnej? Czy dopuszczalne jest, aby takie zadanie nauczyciel powierzył uczniowi, szczególnie wtedy kiedy koszt wycieczki jest wysoki, uczeń niepełnoletni, a zbieranie pieniędzy przeciąga się ? Jak postąpić w sytuacji kiedy nauczyciel - kierownik wycieczki odmawia jej zorganizowania w sytuacji kiedy to on ma zebrać fundusze? Czy dyrektor szkoły może zakazać takiego działania i zobowiązać nauczyciela do tego, żeby to on jako organizator wycieczki zajął się zebraniem środków finansowych i absolutnie nie przerzucał tego na uczniów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli dyrektor wyznacza dni wolne od zajęć dydaktycznych, które określa rozporządzenie, ale musi zapewnić w szkole zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, to proszę o informacje - czy nauczyciele powinni wtedy być obecni w szkole, czy można im wyznaczyć dyżury, jak to ma wyglądać, żeby było zgodnie z prawem.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rada Rodziców może wnioskować o zmiany w zapisie wewnątrz szkolnego szystemu oceniania zachowania?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Po raz pierwszy weszłam na Państwa stronę i dokument, który otworzyłam (statut z obowiązującą datą od 1 września 2015)zawiera zbyt dużo błędów. Na takim wzorze nie można się opierać. Chcę zwrócić przede wszystkim uwagę na kompetencje rady pedagogicznej, które nie są spójne z art. 41 ustawy o systemie oświaty. Znalazłam też inne mniejszej wagi błędy - moim zdaniem nie dopuszczalne w dokumencie wzorcowym. Co do przykładowych planów nadzoru pedagogicznego mam też wiele wątpliwości. Pozdrawiam Zespół Redakcyjny i sugeruję większą wnikliwość w stosowaniu przepisów prawa do tworzenia dokumentacji.
Pozdrawiam Anna Sołowiej
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe