Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.Czy nauczyciela przedszkola pracującego na pół etatu w godzinach popołudniowych - po 5-tej godzinnej realizacji podstawy programowej obowiązuje program wychowania przedszkolnego wybrany przez nauczycieli pracujący do 13.00. Czy taki nauczyciel musi mieć swój program, czy opiera swoją pracę na programie dopuszczonym na dany rok szkolny nauczycielowi pracującemu w godzinach realizacji podstawy? A może wystarcz, że ten nauczyciel opracuje tylko plan pracy? 2.Jakie pensum obowiązuje nauczyciela, który pracuje po godzinach realizacji podstawy, tzn. w godzinach popołudniowych z dziećmi w różnym wieku(3,4,5,6-latki). Czy 25 godzinn, czy 22 godziny, a może uśrednione - podkreślam, że są to godziny wychodzące poza obowiązkowe 5 godzin realizacji podstawy.
Nauczyciel, który nie realizuje podstawy programowej, nie ma obowiązku dokonywania wyboru programu wychowania przedszkolnego ani realizowania tego, który wybrał wychowawca oddziału realizujący podstawę (art. 3 pkt 13b UoSO). Ewentualny wymóg opracowania planu pracy może nakładać jedynie statut przedszkola (art. 60 ust. 1 pkt 5 UoSO). Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia z grupą, do której uczęszczają zarówno dzieci 6-letnie, jak i młodsze, obowiązuje go pensum 22 – godzinne (art. 42 ust. 2 lp. 2 KN, wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 listopada 2012 r., II SA/Ol 1089/12, http://orzeczenia.nsa.gov.pl), chyba że organ prowadzący określił inny wymiar pensum na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 KN (wyrok NSA z dnia 12 lipca 2016 r. I OSK 880/16, http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenie o kształcenia specjalnego. Do realizacji zajęć WWR prowadzony jest dziennik indywidualnych zajęć. Jak udokumentować prowadzenie zajęć w ramach realizacji orzeczenia kształcenia specjalnego, np. zajęcia z logopedą prowadzone są w ramach WWR i kształcenia specjalnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie należy spełnić wymogi, jakie podjąć działania, aby założyć niepubliczną placówkę oświatową, np. gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy "stare” ramowe plany nauczania będą obowiązywały w klasie V i VI Szkoły Podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest świetlica dla uczniów gimnazjum dojeżdżających gimbusem. Wolą oni jednak przebywać w tym czasie poza terenem szkoły. Wracają przed odjazdem gimbusa. Rodzice im na to pozwalają. Jakie stanowisko w tej sprawie powinna zająć szkoła?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe