Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
13. W związku z orzeczeniem o konieczności udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczennicy klasy III szkoły podstawowej uzyskałem zgodę od organu prowadzącego na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego. W ramach swoich obowiązków nauczyciel miałby 10 godz. zajęć wspólnych z klasą, 4 godz. zajęć indywidualnych z uczennicą i 2 godz. zajęć rewalidacyjnych. Oprócz tego przydzieliłem nauczycielowi godziny innych zajęć: 4 godz. świetlicy i 2 godz. biblioteki. nauczyciel posiada stopień awansu nauczyciela kontraktowego. Proszę o pomoc w ustaleniu czasu trwania umowy. Czy dniem zakończenia pracy określonej umową powinien być dzień zakończenia zajęć szkolnych, czyli 25.06.2021 r., czy też dzień zakończenia roku szkolnego, czyli 31.08.2021 r.?
Treść pytania jest niejasna, ponieważ nauczyciel wspomagający to nauczyciel, który generalnie nie prowadzi zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczycielem wspomagającym jest nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniany dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym; na tym stanowisku obowiązuje pensum 20-godzinne, zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Nauczyciel wspomagający posiadający stosowne kwalifikacje może również prowadzić zajęcia rewalidacyjne w ramach realizowania kształcenia specjalnego i pensum 20-godzinnego (§ 7 ust. 7 pkt w zw. z § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W związku z tym na potrzeby udzielenia niniejszej odpowiedzi przyjmuje się zatrudnienie nauczyciela wspomagającego, a nie nauczyciela prowadzącego zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wymiar pensum łączonego oblicza się zgodnie z art. 42 ust. 5c KN. Przepis ten stanowi, że nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe.
Przy założeniu pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego obliczenia są następujące: 1) łączna liczba realizowanych godzin: 10 + 4 + 2 + 4 + 2 = 22 godziny; 2) suma części etatów jest obliczana: 16/20 (na stanowisku nauczyciela wspomagającego, w tym zajęcia rewalidacyjne) + 4/26 (na stanowisku wychowawcy świetlicy) + 2/30 (na stanowisku bibliotekarza) = 1,02; 3) iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów: 22 / 1,02 = 21,57 godzin, zaokrąglonych w górę do 22 godzin. Wymiar pensum łączonego wynosi więc 22 godziny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie, nauczyciel udaje się na rozmowę kwalifikacyjną na nauczyciela dyplomowanego. Czy należy mu się wynagrodzenie, żeby dojechać nie może być na swoich ostatnich 2 lekcjach? Czy musi złożyć wniosek o urlop bezpłatny? Jest to mężczyzną, który nie ma dzieci i z opieki z tytułu wych. dziecka do lat 14 nie skorzysta.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przedszkola w 2018 i 2019 roku przebywał na zwolnieniu lekarskim, później na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego (w przedszkolu wynosi on 35 dni na dany rok kalendarzowy), który za te lata w jego przypadku wynosi 67 dni. Czy nauczyciel składa wniosek o urlop wypoczynkowy czy urlop uzupełniający tak jak nauczyciel w szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od września gimnazjum, w którym mam umowę o pracę, zostaje włączone do szkoły podstawowej. Od roku z tego gimnazjum jestem oddelegowana na stanowisko dyrektora w innej szkole podstawowej, gdyż tam wygrałam konkurs. Co dalej z moją umową o pracę w gimnazjum?
- Jaką podstawę prawną należy wpisać w świadectwie pracy nauczycielowi, który dał wypowiedzenie za porozumieniem stron w związku z nabyciem uprawnień emerytalnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada tytuł mgr nauk politycznych, świadectwo ukończenia studium przedmiotowo-metodycznego – historii i wiedzy o społeczeństwie w wymiarze 300 godzin dydaktycznych oraz akt mianowania na stanowisko nauczyciela w szkole podstawowej wydany dnia 16 kwietnia 1994 r. na podstawie art. 10 ust. 2 KN (Dz. U. Nr 3, poz. 19 z późn. zm.) posiada kwalifikacje do nauczania historii i WOS-u oraz czy uzyskał stopień nauczyciela mianowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe