Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1) W którym miejscu w arkuszach ocen w liceum na podbudowie gimnazjum wpisać wychowanie do życia w rodzinie: dodatkowe zajęcia edukacyjne czy przedmioty uzupełniające? 2) Uczeń w szkole podstawowej w klasie VII uczęszczał na drugi język niemiecki. W klasie 8 chciałby zmienić język niemiecki na język francuski. Czy jest taka możliwość? Jeżeli tak, to na jakich zasadach? Czy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wpisuje się wtedy język francuski i język niemiecki?
Ad 1. Do uczniów mają zastosowanie regulacje z załącznika nr 5 i 7 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm. (§ 33 ww. rozporządzenia). Wychowanie do życia w rodzinie nie są to dodatkowe zajęcia edukacyjne. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 dodatkowe zajęcia edukacyjne, obejmują jedynie: zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Nie jest to także przedmiot uzupełniający, ponieważ taki charakter mają zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania (załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). W związku z tym w arkuszu ocen uczniów wskazanych w pytaniu nie wpisuje się informacji o uczęszczaniu na wychowanie do życia w rodzinie.
Ad 2. Obowiązujące przepisy nie regulują wyraźnie zagadnienia zmiany języka obcego nauczanego jako drugi w przypadku ucznia kontynuującego naukę w danej szkole, ale też nie wykluczają takiej możliwości. Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21.08.2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz.U. z 2019 r., poz. 1641) zmiana języka obcego może dotyczyć ucznia zmieniającego szkołę. Skoro w przypadku ucznia, który pozostaje w dotychczasowej szkole, ustawodawca nie wyłącza prawa zmiany języka obcego, to należy uznać, że taka możliwość istnieje, o ile rodzic ucznia złoży wniosek w tej sprawie do dyrektora, szkoła prowadzi nauczanie języka francuskiego, uczeń będzie mógł dołączyć do istniejącej grupy (nie spowoduje to zmian organizacyjnych w szkole) i dyrektor uzna wniosek za możliwy do pozytywnego rozpatrzenia w ramach ogólnych kompetencji związanych z kierowaniem szkołą (art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Przykładowo dyrektor może uznać za zasadne ustalenie najpierw z nauczycielem języka francuskiego, czy uczeń będzie mógł nadrobić różnice programowe. Jeśli dyrektor wyrazi zgodę na zmianę języka obcego, to na świadectwie zostanie wpisana tylko ocena z języka francuskiego z VIII klasy, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2019 r. w zw. z art. 44f ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku prowadzenia dokumentacji związanej z przebiegiem nauczania, a także tej związanej z obsługą sekretariatu szkoły w formie elektronicznej, konieczne jest drukowanie księgi ewidencji dzieci oraz księgi uczniów? Czy może ona mieć tylko formę elektroniczną, archiwizowaną zgodnie z procedurami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniów, którzy skończyli szkołę trzeba wykazać jeszcze w liście do starostwa w miesiącu lipcu i sierpniu? Rok szkolny kończy się 31 sierpnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy sekretarz szkoły może podpisać odpis arkusz ocen stwierdzając, że jest kopią oryginału?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przewodniczącym RP może być dyrektor szkoły, który nie ma uprawnień do nadzoru pedagogicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W JAKI SPOSÓB MOZNA ZMIENIC NAZWĘ INTERNAT MIEDZYSZKOLNY NA BURSA. JAKIE MUSZA BYC ZACHOWANE PROCEDURY PRAWNE. CHCIAŁAM ZAZNACZYC ZE JESTESMY SAMODZIELNA PLACÓWKA OD ROKU 2003 NA PODSTAWIE UCHWAŁY RADY POWIATU LECZ NAZWA ZOSTAŁA JAKO INTERNAT MIĘDZYSZKOLNY , NATOMIAST W RZECZYWISTOŚCI JESTESMY BURSĄ I OBOWIAZUJĄ NAS PRZEPISY PRAWA OSWIATOWEGO Z ZAKRESU BURSY.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe