Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Od września do przedszkola będzie uczęszczała dziewczynka z niepełnosprawnością sprzężoną. Czy musi być dla niej zatrudniony nauczyciel wspomagający, czy wystarczy pomoc nauczyciela? Jeśli nauczyciel, to czy wystarczy, że ma skończoną oligofrenopedagogikę? 2. Dziecko z zespołem Downa ma opinię. Czy zajęcia z rewalidacji mogą być prowadzone z tym dzieckiem przez nauczyciela po oligofrenopedagogice?
ad1) Zgodnie z zapisem § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 – dalej Rozporządzenie) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego, a także w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu m.in. na niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się w celu realizacji wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (tzw. nauczyciel wspomagający) lub
• pomoc nauczyciela.
Wynika z tego, że do pracy z dzieckiem obciążonym niepełnosprawnością sprzężoną można zatrudnić i nauczyciela wspomagającego, i pomoc nauczyciela.
Co do kwalifikacji, stwierdzić należy, że wykształcenie z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogiki), zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450) jest wykształceniem z zakresu pedagogiki specjalnej, z uwagi na to, że program studiów podyplomowych z oligofrenopedagogiki ukierunkowany jest na kształtowanie kompetencji do pracy z osobami niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością umysłową w każdym typie szkoły.
Jeżeli chodzi o kwalifikacje pomocy nauczyciela, to Rozporządzenie nie wprowadza szczegółowych wymagań w tym zakresie. Osoba zatrudniona na tym stanowisku, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 936) musi legitymować się wykształceniem przynajmniej podstawowym. Pomoc nauczyciela jest stanowiskiem obsługowym. Warunki zatrudnienia określone są w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1282).
ad 2) Zgodnie z § 7 ust. 10 Rozporządzenia dyrektor powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia. Z kolei kwalifikacje nauczycieli określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Paragraf 23 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych posiada osoba, która:
• ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, lub
• posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Jeżeli oprócz oligofrenopedagogiki nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania w przedszkolu, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie wykładni prawnej oraz udzielenie porady w sprawie interpretacji przepisów dotyczących naliczania stażu pracy pracownikom pedagogicznym. Czy świadectwo pracy które, zdaniem organu prowadzącego zostało wydane nie zgodnie z przepisami prawa, może stanowić podstawę do zaliczenia stażu pracy? Zwrócił się do mnie nauczyciel w sprawie zaliczenia stażu pracy za okresy zatrudnienia w poprzednich szkołach.
Nauczyciel w latach 1986 -1990 pracował w szkole, z której na podstawie art. 18 KN został przeniesiony do mojej szkoły.W dniu dzisiejszym dostarczył świadectwo pracy z tamtej szkoły. W mojej szkole pracował w latach 1990 -1999 do chwili utworzenia gimnazjum, z dniem 01.09.1999 z art 18 KN został przeniesiony na stanowisko dyrektora gimnazjum. Za ten okres zostało wystawione świadectwo pracy. Od 01.09.2017 jest pracownikiem mojej szkoły i nadal pełni funkcję dyrektora do 31.08.2019 r. Od organu prowadzącego usłyszałam, że nie mogę zaliczyć stażu pracy za lata 1986- 1990 oraz 1990 -1999. Jeżeli to uczynię to postąpię niezgodnie z przepisami prawa i naruszę dyscyplinę budżetową. Bardzo proszę o pomoc, podanie podstawy prawnej którą mogłabym przedstawić organowi prowadzącemu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić nauczyciela bibliotekarza w czasie trwania roku szkolnego. Nauczycielka posiada kwalifikacje, nigdy nie pracowała w szkole. W świetle Karty Nauczyciela jest nauczycielem początkującym. Jaka jest podstawa prawna do zatrudnienia takiego nauczyciela? Czy mogę ją zatrudnić na czas określony na rok do 23 czerwca 2023 r., (art.10 ust.7) czy jednak na dwa lata ale nie szkolne do 31 sierpnia 2024 r. (art.10 ust. 2)? Jak to się ma do jej awansu zawodowego, ponieważ 31 sierpnia 2024 r. nie będzie miała przepracowanych dwóch lat szkolnych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o interpretację następującej sytuacji: nauczyciel zatrudniony w czterech szkołach, z czego w naszej na 3/18 etatu. – Czy ma prawo do nagrody jubileuszowej w każdej z tej szkół ? Czy okres pobierania zasiłku chorobowego z ZUS jest wliczany do okresu zatrudnienia, z którego oblicza się staż do nagrody jubileuszowej. Pracownik pobierał zasiłek po ustaniu zatrudnienia.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel na emeryturze, pracuje na 3/4 etatu w przedszkolu niepublicznym, na umowę na czas nieokreślony. Firma chce rozwiązać z nauczycielem umowę. Czy można zaproponować mu przeniesienie w stan nieczynny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W miesiącu lipcu 2014 roku odchodzi na emeryturę główna księgowa. Moje pytanie jest następujące, czy można dla obecnego pracownika księgowości zastosować awans wewnętrzny zgodnie z art 20 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.o pracownikach samorządowych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe