Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy w szkole niepublicznej specjalnej z uczniami z sprzężonymi niepełnosprawnościami nauczycielowi oprócz zajęć przedmiotowych mogę przydzielić godziny jako nauczyciel wspomagający np. podczas wychowania fizycznego?; 2. Proszę o wyjaśnienie: co to są inne czynności zlecone przez dyrektora, inne obowiązki nauczyciela oraz opieka nad uczniami dowożonymi, czy to mogę zlecić nauczycielowi licząc godziny do pełnego etatu?
Po pierwsze: Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 poz 1113) w szkołach specjalnych nie zatrudnia się dodatkowo nauczycieli (tzw. wspomagających) posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie rozwiązania obligatoryjne przewidziano jedynie dla przedszkoli ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli integracyjnych, szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkół integracyjnych oraz dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone. Stąd wniosek, że - zarówno w publicznej, jak niepublicznej szkole specjalnej - na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego dyrektor musi uzyskać zgodę swojego organu prowadzącego.
Po drugie: Dla nauczycieli tzw. wspomagających § 7 ust. 4 w/w rozporządzenie wyraźnie określa zakres czynności, i nie ma tam „innych czynności zleconych przez dyrektora”.
Po trzecie: Zadania wyznaczone przez dyrektora realizują natomiast specjaliści (logopeda, socjoterapeutka, itp.) oraz pomoc dyrektora, która nie jest nauczycielem tylko pracownikiem obsługi - § 7 ust. 6
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób tworzymy mierniki wykonania celów jednostki? Jakie mogą być przykłady takich mierników?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry!
Ustawa z dnia 404.2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych - jakie konkretnie obowiązki dla szkół wynikają z tej ustawy i czego dotyczą - czy tylko stron BIP, czy także strony www szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w rejestrze wyjść grupowych nauczycielki powinny wpisywać wyjścia na boisko i plac zabaw, które są gminne, nie przedszkolne jednak znajdują się przy samym przedszkolu? Dzieci nie muszą przechodzić przez ulicę, nie wchodzą nawet na chodnik.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z § 24 pkt. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2019 r. (Dz. U. 2019 poz 1700, ostatnia zmiana Dz.U. 2019 poz. 1780) duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, z tym że duplikat świadectwa ukończenia szkoły wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, a jeżeli szkoła, posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa, według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przygotowanym przez szkołę.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania
1. Czy wszystkie duplikaty świadectw wydaje się na ww. poddruku, czy jeżeli szkoła dysponuje oryginalnymi drukami świadectw obowiązującymi w dniu wydawania oryginału może wystawić duplikat na tym druku. (np. wypisać ręcznie na oryginalnym druku)
2. Czy na ww. poddruku można drukować duplikaty świadectwa tylko z programu świadectw np. z Vulcana, czy także druki samodzielnie przygotowane przez szkołę wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa.
3. Co z duplikatami świadectw dojrzałości wydawanych przed 2005 r., które miały 4 strony. Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania takiego świadectwa, jeżeli szkoła jeszcze posiada takie druki ?
Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na samodzielnie przygotowanych drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa i wydrukowanych na zwykłych kartkach papieru? Świadectwa te były 4 stronnicowe a poddruki do duplikatów zawierają 2 strony.
4. Nowe rozporządzenie nie precyzuje wydawania duplikatów świadectw dojrzałości wydawanych kiedyś przez szkoły (a nie przez OKE). Jakie regulacje prawne obowiązują przy wydawaniu duplikatów ww. świadectw dojrzałości?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku przedszkolnym posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - orzeczony autyzm wczesnodziecięcy. Kto formalnie może cofnąć takie orzeczenie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe