Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy w Ośrodku Rewalidacyjno - Wychowawczym powierza się funkcję wychowawcy grupy, za który otrzymuje dodatek za wychowawstwo? 2. Czy wychowawcy pracującemu w ORW należy się dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy?
Odpowiedź 1:
Zgodnie z § 5 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Z 2005, Nr 22, poz. 1478), do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono sprawowanie funkcji:
A) wychowawcy klasy,
B) Doradcy metodycznego lub nauczyciela- konsultanta,
C) Opiekuna stażu.
Zgodnie z art. 34 a Karty Nauczyciela, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. (tj. Dz. U. 2019, poz. 2215), nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, przysługuje dodatek funkcyjny z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy. Minimalna wysokość dodatku wynosi 300 zł.
Wychowawca grupy w Ośrodku Rewalidacyjno- Wychowawczym nie spełnia powyższych wymogów, albowiem grupa w Ośrodku nie jest klasą.
Odpowiedź 2:
Zgodnie z art. 34 ust. 1 Karty Nauczyciela, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. (tj. Dz. U. 2019, poz. 2215), nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy.
Zgodnie z odpowiedzią sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 2355 w sprawie wykazu trudnych warunków pracy stanowiących podstawę do przyznania nauczycielom dodatku za warunki pracy z dnia 19 kwietnia 2006 r., co do zasady, uznanie pracy nauczyciela za pracę wykonywaną w warunkach trudnych lub uciążliwych, przepisy ww. rozporządzenia uzależniają od rodzaju prowadzonych zajęć, a nie od typu (rodzaju) szkoły (placówki), w której nauczyciel jest zatrudniony. Jednakże w przypadku takich szkół (placówek), jak szkoły specjalne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, w praktyce wszystkie zajęcia prowadzone przez nauczycieli bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, należy uznać za pracę w warunkach trudnych lub uciążliwych.
Tym samym jeśli nauczyciele z Ośrodka Szkolno- Wychowawczego wykonują pracę w warunkach trudnych, zgodnie z definicją z § 8 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Z 2005, Nr 22, poz. 1478), tj. Prowadzenie:
1) praktycznej nauki zawodu szkół górniczych - zajęć praktycznych pod ziemią;
2) praktycznej nauki zawodu szkół leśnych - zajęć w lesie;
3) praktycznej nauki zawodu szkół rolniczych - zajęć praktycznych w terenie z zakresu produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji rolnictwa;
4) praktycznej nauki zawodu szkół medycznych - zajęć w pomieszczeniach zakładów opieki zdrowotnej i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), przeznaczonych dla: noworodków, dzieci do lat trzech, dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych, z uszkodzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego, w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz w żłobkach;
5) praktycznej nauki zawodu - zajęć w szkołach specjalnych oraz w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
6) zajęć dydaktycznych w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy;
7) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
8) zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego;
9) zajęć dydaktycznych w szkołach przy zakładach karnych;
10) zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych;
11) zajęć dydaktycznych w języku obcym w szkołach z obcym językiem wykładowym, z wyjątkiem zajęć prowadzonych przez nauczycieli języka obcego, prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie oraz przez nauczycieli danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych, a także prowadzenie zajęć dydaktycznych w języku obcym w nauczycielskich kolegiach języków obcych, z wyjątkiem lektorów języka obcego;
12) zajęć dydaktycznych w oddziałach klas realizujących program "Międzynarodowej Matury" z przedmiotów objętych postępowaniem egzaminacyjnym;
13) zajęć dydaktycznych w szkołach w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich i placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
14) zajęć wychowawczych, korekcyjno-terapeutycznych oraz badań psychologicznych i pedagogicznych nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
15) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych (w tym w internatach);
16) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
17) zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;
18) (uchylony)
19) badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w innych poradniach specjalistycznych.
Będą mieli prawo do dodatku za warunki trudne i uciążliwe w swojej pracy.
Natomiast jeśli chodzi o warunki uciążliwe, mówi o nich § 9. Zgodnie z tym przepisem,
Za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach:
• 1) wymienionych w § 8 pkt 4-16 z dziećmi i młodzieżą, których stan zdrowia z powodu stanów chorobowych, wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. nr 17, poz. 162 oraz z 2009 r. nr 226, poz. 1829), uzasadnia konieczność sprawowania stałej opieki lub udzielania pomocy, oraz z dziećmi i młodzieżą powyżej 16 roku życia, u których wystąpiło naruszenie sprawności organizmu z przyczyn, o których mowa w § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. nr 139, poz. 1328 oraz z 2009 r. nr 224, poz. 1803);
2) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko ze stanem chorobowym, wymienionym w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia oraz w § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności;
3) z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi w stopniu lekkim, wśród których znajduje się co najmniej jedno dziecko upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, pod warunkiem że zajęcia dydaktyczne z tym dzieckiem prowadzone są według odrębnego programu nauczania obowiązującego w danego typu szkole specjalnej, a zajęcia wychowawcze - według odrębnego programu wychowawczego opracowanego przez wychowawcę.
Tym samym jeśli nauczyciele z Ośrodka Wychowawczo- Rewalidacyjnego będą prowadzili zajęcia dla dzieci i młodzieży z określonymi powyżej orzeczeniami, będą mieli prawo do dodatku za uciążliwe warunki pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące ważności orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dotyczące ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wydane prze 1 września 2017 r. Poradnia wydając orzeczenie nie użyła zwrotu , że wydaje na II etap edukacyjny ani, że do ukończenia szkoły podstawowej.Zespół orzekający użył zapisu do ukończenia VI klasy szkoły podstawowej. Czy mimo to należy zgodnie z ar. 312 Prawo Oświatowego uważać , że orzeczenie jest ważne do ukończenia szkoły podstawowej, czyli VIII klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązuje jeszcze Zarzadzenie Nr 18 MEN z 29.09. 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki(Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 40) ,które obowiązywało przy tworzenie regulaminu wycieczek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej sytuacji można przyznać dodatek mieszkaniowy nauczycielowi? Jakie są podstawy prawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto w szkole publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie decyduje o wydatkach i kto za nie ponosi odpowiedzialność- dyrektor szkoły, czy organ prowadzący- zarząd stowarzyszenia? Zaznaczam, iż szkoła nie posiada budżetu (ze względu na zmienność dotacji) stowarzyszenie opiera się na preliminarzu budżetowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę pierwszą i drugą, każdą po jednym roku, a w klasie trzeciej mieć wydłużenie zgodne z § 5 rozp.w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe