Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Poradnik
Standard B5 – Reakcja na ryzyko
Mając na względzie bardzo dobrze znaną (chociażby z kursu fizyki) zasadą akcja – reakcja, w przypadku zarządzania ryzykiem również mamy akcję i reakcję – w szkole musimy przygotować również mechanizmy takiej reakcji. Dlatego w odniesieniu do każdego istotnego ryzyka należy określić rodzaj reakcji w myśl zasady: „co by było gdyby?”. Działania te mają być ukierunkowane na zminimalizowanie danego ryzyka lub ewentualnie jego całkowitą eliminację. Działania takie podejmuje się wówczas, gdy zostanie przekroczony próg akceptowalny, poważnie w ten sposób zagrażając realizacji konkretnego zadania lub grupy zadań.
Można wyróżnić następujące możliwe rodzaje reakcji na zaistniałe ryzyko:
(-) tolerowanie,
(-) przeniesienie,
(-) wycofanie się,
(-) działanie.
Przeniesienie ryzyka wiąże się z ubezpieczeniem majątku placówki, ale również polega na przesunięciu zadania do innej jednostki mniej narażonej na wystąpienie ryzyka. Jest to nic innego jak zlecenie pewnych określonych działań (zadań) innemu – zewnętrznemu podmiotowi. Tolerowanie, to przyglądanie się zjawisku w przypadku, gdy jego poziom lub zakres jest uznany za bezpieczny (inaczej mówiąc akceptowalny).
Pełna treść dostępna dla zarejestrowanych użytkowników portalu.
W dalszej części artykułu znajdziecie Państwo m.in.:
- praktyczne przykłady sposobów reakcji na ryzyko (case study),
- odpowiedź na pytanie po co dyrektorwi karty identyfikacji ryzyka,
- szczegółowe omówienie przykładowych dokumentów.
Data: 2011/08/04
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe