Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Poradnik
Standard A4 – Delegowanie uprawnień
Sprawne zarządzanie szkołą/ placówką to nie tylko prawidłowo skonstruowana struktura organizacyjna z wszelkimi jej właściwościami. Niezbędny jest jeszcze odpowiedni podział zadań zgodny z posiadanymi kompetencjami. Dotyczy to zwłaszcza dużych szkół, a nawet zespołów szkół lub placówek, w których dyrektor nie jest w stanie jednoosobowo sprawować kontrolę nad prawidłowym przebiegiem wszystkich procesów szkolnych. Kluczowym zagadnieniem wówczas jest właśnie odpowiednie delegowanie poszczególnych uprawnień konkretnym stanowiskom strukturalnym oraz właściwym osobom na tychże stanowiskach. Okazuje się, że w mniejszych jednostkach, np. w przedszkolu, takie delegowanie jest równie ważne, tylko jego realizacja będzie wyglądała trochę inaczej. Wynika to z faktu, że w przedszkolu będzie brakowało takich możliwości strukturalnych jak to ma miejsce w dużych jednostkach organizacyjnych. Delegowanie uprawnień jest jedną z podstawowych umiejętności kierowniczych. Pozwala ono na odciążenie dyrektora sprawami bieżącymi, a skoncentrowanie się na sprawach najwyższej wagi dla placówki. Należy zatem precyzyjnie określić zakres uprawnień delegowanych poszczególnym członkom zespołu kierowniczego, ale i konkretnym pracowników (oczywiście gdy zaistnieje taka potrzeba). Zakres delegowania powinien być odpowiedni do wagi decyzji, które będzie można podejmować. Dyrektor musi przewidzieć wszystkie możliwe sytuacje tzw. nadzwyczajne. Ten element zarządzania jest potrzebny również do zapewnienia bezproblemowej pracy szkoły w sytuacji, gdy jej dyrektor z różnych powodów nie jest obecny w szkole/placówce. I to obojętnie, czy na krótki czas czy na czas dłuższy oraz czy absencja (czy niemoc) ma charakter nagły, czy planowy. Przewidujący i odpowiedzialny dyrektor przygotowuje takie dokumenty delegujące (pełnomocnictwa) odpowiednio wcześniej, ponieważ w sytuacji nadzwyczajnej często nie ma czasu (ani myśli) na właściwe ich przygotowanie. O takich przygotowanych pełnomocnictwach należy poinformować osoby zainteresowane i poprosić o zgodę wyrażoną w formie podpisu na dokumencie.
Wiadomym jest, że takie pełnomocnictwo jest czasowe i „zaczyna działać” w określonej sytuacji opisanej wcześniej, a kończy swoją moc prawną w chwili powrotu dyrektora (lub wykonania zadania, którego pełnomocnictwo dotyczy). I jeszcze jedna kwestia – delegowanie uprawnień to nie tylko „władza”, ale i odpowiedzialność za jej wykorzystanie – czyli za efekty jej sprawowania. Jednak w takich sytuacjach nietrudno pogubić się co, kiedy, komu i na ile zostało powierzone.
Pełna treść dostępna dla zarejestrowanych użytkowników portalu.
W dalszej częsci poradnika znajdziecie Państwo m.in.:
- szczegółowe omówienie, czym jest delegowanie uprawnień,
- zalety i wady delegowania uprawnień,
- praktyczne wskazówki wykorzystania przykładowych dokumentów.
Data: 2011/07/29
Dokumenty:
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe