Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Poradnik
Standard A3 – Struktura organizacyjna
Struktura organizacyjna to niezwykle ważny element z punktu widzenia sprawności i niekolizyjności działania szkoły lub placówki oraz prawidłowego nią zarządzania. W swojej istocie struktura organizacyjna obejmuje układ stanowisk pracy, komórek i jednostek organizacyjnych wraz z zachodzącymi między nimi powiązaniami. Między innymi z tego też względu cała struktura organizacyjna powinna być dokładnie dostosowana do specyfiki i wielkości szkoły/placówki oraz do wytyczonych (tak aktualnych, jak i perspektywicznych) celów i zadań wynikających z koncepcji pracy. Powinien być również określony precyzyjny zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych (sekretariat, księgowość, intendent, dział administracyjny, itp. …), tak aby w przyszłości nie dochodziło między nimi do niepotrzebnych konfliktów kompetencyjnych. Mając na względzie bezkolizyjne funkcjonowanie szkoły lub placówki, jej dyrektor powinien w pierwszej kolejności:
1. Opracować czytelny regulamin organizacyjny w którym będą opisane zależności służbowe między pracownikami (nie może być sytuacji, w której jeden pracownik ma dwóch przełożonych – szefów).
2. Każdy pracownik powinien otrzymać (i potwierdzić jego przyjęcie) indywidualny zakres obowiązków.
3. Następnie opracować przejrzysty schemat organizacyjny szkoły/placówki (jako załącznik do regulaminu organizacyjnego).
4. Schemat powinien przedstawiać pionowe i poziome zależności pomiędzy poszczególnymi elementami – najlepiej w formie blokowej.
5. W podsumowaniu opracować projekt ewaluacji organizacji pracy szkoły.
Pełna treść dostępna dla zarejestrowanych użytkowników portalu.
W dalszej części poradnika znajdziecie Państwo m.in.:
- praktyczne omówienie schemau organizacyjnego szkoły,
- szczegółowe wskazanie rodzajów więzi organizacyjnych,
- wskazówki dotyczące wykorzystania przykładowych dokumentów.
Data: 2011/07/31
Dokumenty:
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe