Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z regulaminem ZFŚS "wczasy pod gruszą" należą się pracownikom, po złożeniu wniosku urlopowego, na wypoczynek 14-dniowy (nie krótszy). Emeryci - byli pracownicy szkoły, nie mają możliwości złożenia wniosku, ale mają uprawnienia do świadczeń z okazji świąt, zapomóg zdrowotnych, losowych oraz do innych dopłat jak np. wycieczki, kino itp. Czy możemy nie wypłacać emerytom i rencistom tzw. wczasów pod gruszą?
Regulamin ZFŚS o powyższej treści może być częściowo nieważny z uwagi na dyskryminowanie emerytów i rencistów. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1352) zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem kryterium socjalnego (sytuacji życiowej, rodzinnej i majątkowej pracownika) lub innej osoby uprawnionej, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ZFŚS. Działalność socjalna obejmuje m. in. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, w tym świadczenie może być określane jako tzw. wczasy pod gruszą (art. 2 pkt 1 ww. ustawy). Ustawa nie definiuje takiego świadczenia, natomiast w literaturze przyjmuje się, że wypoczynek może przybierać bardzo różne formy, przykładowo (a więc nie wyłącznie): wczasów krajowych i zagranicznych, wycieczek krajowych i zagranicznych, wypoczynku połączonego z nauką, pobytów na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, agroturystyki, wypoczynku weekendowego, wynajmu kwater prywatnych i innych (B. Tomaszewska Barbara, Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Komentarz, LexisNexis 2013). Z wypoczynku mogą korzystać nie tylko pracownicy (w czasie urlopu wypoczynkowego, dni wolnych od pracy, urlopów związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich), ale również inne osoby uprawnione wymienione w art. 2 pkt 5 ww. ustawy, w tym emeryci i renciści – byli pracownicy danego pracodawcy. Regulamin ZFŚS nie może wykluczać emerytów i rencistów prawa do świadczeń socjalnych. W związku z tym zapis danego regulaminu ZFŚS, który uzależnia prawo do tzw. wczasów pod gruszą od wykorzystania urlopu wypoczynkowego, z którego korzystają tylko pracownicy, narusza prawa emerytów i rencistów oraz powinien być interpretowany jako przyznający prawo do świadczenia także inne uprawnione osoby niż pracownicy, które nieprzerwanie przez 2 tygodnie korzystają z wypoczynku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pełnoletniego ucznia uchylającego się od obowiązku nauki (nie uczęszczającego na zajęcia) można skreślić z listy uczniów, a jeśli tak to na jakiej podstawie? Wcześniejsze zapisy umożliwiające to zostały uchylone (przynajmniej moim zdaniem).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o podanie wzoru uchwały lub zarządzenia wprowadzającego szkolny system wspierania uzdolnień. dziękuję za pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można sfinansować z ZFŚS obiad podczas szkolenia dla pracowników szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o podanie informacji na temat dotyczący Kodeksu równego traktowania. Czy taki dokument jest obligatoryjny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe