Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zajęcia z wychowankiem przedszkola legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego z pewnymi wyjątkami może prowadzić zajęcia specjalistyczne. Jakie to są wyjątki?
Zgodnie z § 10 ust. 7 w zw. z § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309) dyrektor przedszkola powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (lub innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów) nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia; zajęcia rewalidacyjne może więc prowadzić przykładowo logopeda, pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny bez kwalifikacji pedagogicznych. Ponadto na podstawie § 7 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, a w przypadku innych niepełnosprawności – można zatrudnić ww. nauczycieli lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dodatkowo z racji realizowania w ramach IPET pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 6 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia), również zajęcia z tego zakresu może prowadzić specjalista, zgodnie z § 4 ust. 2 w zw. z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).
Zasadniczo więc specjalista (pracownik niepedagogiczny) nie może wykonywać zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia realizujące podstawę programową, rozwijające zainteresowania uczniów lub wykonywać zadań nauczyciela wspomagającego, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie zostało wskazane, że ucznia ma wspierać specjalista, tylko nauczyciel lub pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można drukować komputerowo arkusze ocen do kl.IV,V,VI i podpisane czytelnie przez wychowawcę dołączyć do arkuszy ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 14 października jest dniem wolnym, dni wolne do dyspozycji dyrektora szkoły. Czy w tym dniu powinna być czynna świetlica szkolna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 października 2019r poz. 2011 na wniosek pełnoletniego ucznia lub rodziców ucznia może wydać mLegitymację. W jaki sposób generowane są kody które szkoła przekazuje uczniowi aby uwierzytelnić mLegitymację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przyjęcie sześciolatka do I klasy, który otrzymał dokument gotowości szkolnej (ukończył roczne przygotowanie przedszkolne) może odbyć się tylko na podstawie decyzji dyrektora, czy konieczna jest opinia PPP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe