Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu małej ilości dzieci w klasie, klasy będą łączone na muzyce, plastyce, technice, wf. Pytanie, czy można łączyć klasy VI z VII (mają różne podstawy programowe) i klasy VIII z III gimnazjum na wf?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
2) w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
3) w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
4) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
Zgodnie z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.) wszelkie czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach szkolnych, są podejmowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz m.in. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 z późn.zm.) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
W mojej opinii brak jest podstaw prawnych do łączenia klas realizujących „nową” podstawę programową z 2017r. z klasami, które realizują „starą” podstawę programową z 2012r. Jednocześnie jak sądzę, przed przystąpieniem do planowania organizacji nowego roku szkolnego, warto zapytać o stanowisko, jakie w tej kwestii będzie prezentował organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą opiniując arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2018/2019.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 z późn.zm.).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy z nauczycielką zatrudnioną na czas określony od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2022 r. jako nauczyciel współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych w związku z przejściem ucznia do szkoły specjalnej i powierzeniem nauczycielce innych obowiązków zgodnie z jej kwalifikacjami mogę zmienić umowę na czas nieokreślony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Po klasyfikacji rocznej trzy klasy drugie zostały jako kilkunastoosobowe. Czy rada pedagogiczna podejmuje rozwiązanie jednej z tych klas w formie uchwały i utworzenie dwóch, 25 i 26 osobowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ewidencja dzieci i młodzieży oraz księgi uczniów. Czy należy wpisywać dzieci zameldowane w naszej miejscowości do ewidencji dzieci jeśli zamieszkują w innej miejscowości i uczęszczają do szkoły w miejscu zamieszkania? Czy należy uzyskać pismo o obowiązku szkolnym od rodzica/szkoły, którego dzieci chodzą do szkoły właściwej dla miejsca zamieszkania? Czy wystarczy oświadczenie od rodzica o miejscu zamieszkania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia świetlicowe trwają 60 minut. Czy dyrektor możne zajęcia świetlicowe dostosować do 45 min ,ponieważ takie są potrzeby szkoły?
Proszę o wykładnię prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Egzamin klasyfikacyjny. Uczeń publicznej szkoły podstawowej nieklasyfikowany z 2 przedmiotów, a z 4 z roczna oceną niedostateczną. Czy w takiej sytuacji należy zorganizować dla tego ucznia egzamin klasyfikacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe