Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wymagania dotyczące osoby prowadzącej szkolenia bhp
Kto może prowadzić szkolenia bhp? Zapewnienie pracownikom przeszkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z obowiązków dyrektora placówki oświatowej. Zatrudnieni muszą odbyć przeszkolenie przed dopuszczeniem do pracy oraz odbywać szkolenia okresowe. Osoba, która nie ma odpowiedniej znajomości przepisów oraz zasad bhp, nie może być dopuszczona do pracy.
Rodzaje szkoleń
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dzielimy na wstępne (składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego) oraz okresowe.
Szkolenie wstępne
Instruktaż ogólny odbywają, przed dopuszczeniem do wykonywania pracy, wszyscy nowi pracownicy. Podlegają także instruktażowi ogólnemu studenci odbywający w szkole praktykę studencką oraz uczniowie szkół zawodowych zatrudnieni w celu praktycznej nauki zawodu.
Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku, mając na uwadze, że pracownik pracujący na kilku stanowiskach powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.
Szkolenie okresowe
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych oraz administracyjno-biurowych przechodzą pierwsze szkolenie okresowe przed upływem roku po podjęciu pracy, a w przypadku pracodawców oraz osób kierujących pracownikami – przed upływem półrocza od momentu objęcia funkcji kierowniczej.
Następne szkolenia okresowe odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy lata w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, a w przypadku, gdy pracownicy ci wykonują pracę szczególnie niebezpieczne – raz do roku. Pracownicy administracyjno-biurowi w szkole, w tym nauczyciele, a także pracodawcy i osoby kierujące pracownikami przed upływem pięciu lat.
Formy szkolenia
Szkolenia dla poszczególnych grup uczestników powinny być organizowane w formie:
- instruktażu,
- kursu, seminarium, samokształcenia kierowanego (również z wykorzystaniem Internetu).
Kto prowadzi instruktaż ogólny
Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby bhp lub osoba wyznaczona przez pracodawcę. Osoba ta, oprócz wymagania oczywistego, jakim jest odpowiednia wiedza, musi spełnić wymóg posiadania aktualnego szkolenia okresowego, w programie którego była zawarta tematyka organizacji i metodyki szkolenia bhp. Takie szkolenie może również przeprowadzić dyrektor placówki oświatowej.
Celem szkolenia jest zaznajomienie pracownika z:
- podstawowymi przepisami bhp zawartymi w kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy;
- przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danej szkole;
- zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Czas szkolenia wynosi minimum trzy godziny lekcyjne, czyli trzy razy po 45 minut.
Kto prowadzi instruktaż stanowiskowy
Celem instruktażu stanowiskowego, zgodnie z rozporządzeniem o szkoleniach bhp, jest uzyskanie przez pracownika informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku i w jego bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z pracą. Następnie nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych, wiedzy oraz praktycznych umiejętności bezpiecznego wykonywania pracy.
Rozporządzenie nie precyzuje, kto powinien przeprowadzać instruktaż stanowiskowy, jednakże biorąc pod uwagę tematykę, najwłaściwszą osobą do prowadzenia tego typu szkolenia jest osoba kierująca pracownikami. Warunkiem koniecznym jest posiadanie ważnego szkolenia okresowego bhp, w programie którego była zawarta organizacja i metodyka szkoleń. Instruktaż stanowiskowy powinien trwać minimum osiem godzin w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych oraz minimum dwie godziny w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych.
Organ prowadzący szkołę rozstrzygnął konkurs na dyrektora szkoły, który nie był wcześniej pracownikiem tej placówki. Nowy dyrektor powinien przejść instruktaż ogólny, stanowiskowy oraz szkolenie okresowe bhp. Obowiązek zapewnienia szkoleń spoczywa na organie prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację możliwości przyjęcia do niepublicznej szkoły sportowej ucznia, który dotychczas w macierzystej placówce uczy się w szóstej klasie choć rocznikowo przynależy do klasy piątej. Matka od nowego roku szkolnego chciałaby, by ponownie rozpoczął edukację z klasą szóstą, chłopiec rozpoczął edukację za granicą, następnie kontynuuje w Polsce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przedstawienie procedury zatrudnienia pedagoga wspomagającego dla ucznia klasy III z Zespołem Aspergera. Chodzi mi o rodzaj umowy, ilość godzin i czas trwania wspomagania. Dziecko ma wskazanie do ukończenia II etapu kształcenia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2016/2017, 4-latki mają prawo do miejsca w przedszkolu i co za tym idzie organ prowadzący ma obowiązek zapewnić miejsce takiemu dziecku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie powinnam mieć dokumenty w szkole, żeby spełnić kryteria kontroli zarządczej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe