Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wymagania dotyczące osoby prowadzącej szkolenia bhp
Kto może prowadzić szkolenia bhp? Zapewnienie pracownikom przeszkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z obowiązków dyrektora placówki oświatowej. Zatrudnieni muszą odbyć przeszkolenie przed dopuszczeniem do pracy oraz odbywać szkolenia okresowe. Osoba, która nie ma odpowiedniej znajomości przepisów oraz zasad bhp, nie może być dopuszczona do pracy.
Rodzaje szkoleń
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dzielimy na wstępne (składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego) oraz okresowe.
Szkolenie wstępne
Instruktaż ogólny odbywają, przed dopuszczeniem do wykonywania pracy, wszyscy nowi pracownicy. Podlegają także instruktażowi ogólnemu studenci odbywający w szkole praktykę studencką oraz uczniowie szkół zawodowych zatrudnieni w celu praktycznej nauki zawodu.
Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku, mając na uwadze, że pracownik pracujący na kilku stanowiskach powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.
Szkolenie okresowe
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych oraz administracyjno-biurowych przechodzą pierwsze szkolenie okresowe przed upływem roku po podjęciu pracy, a w przypadku pracodawców oraz osób kierujących pracownikami – przed upływem półrocza od momentu objęcia funkcji kierowniczej.
Następne szkolenia okresowe odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy lata w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, a w przypadku, gdy pracownicy ci wykonują pracę szczególnie niebezpieczne – raz do roku. Pracownicy administracyjno-biurowi w szkole, w tym nauczyciele, a także pracodawcy i osoby kierujące pracownikami przed upływem pięciu lat.
Formy szkolenia
Szkolenia dla poszczególnych grup uczestników powinny być organizowane w formie:
- instruktażu,
- kursu, seminarium, samokształcenia kierowanego (również z wykorzystaniem Internetu).
Kto prowadzi instruktaż ogólny
Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby bhp lub osoba wyznaczona przez pracodawcę. Osoba ta, oprócz wymagania oczywistego, jakim jest odpowiednia wiedza, musi spełnić wymóg posiadania aktualnego szkolenia okresowego, w programie którego była zawarta tematyka organizacji i metodyki szkolenia bhp. Takie szkolenie może również przeprowadzić dyrektor placówki oświatowej.
Celem szkolenia jest zaznajomienie pracownika z:
- podstawowymi przepisami bhp zawartymi w kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy;
- przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danej szkole;
- zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Czas szkolenia wynosi minimum trzy godziny lekcyjne, czyli trzy razy po 45 minut.
Kto prowadzi instruktaż stanowiskowy
Celem instruktażu stanowiskowego, zgodnie z rozporządzeniem o szkoleniach bhp, jest uzyskanie przez pracownika informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku i w jego bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z pracą. Następnie nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych, wiedzy oraz praktycznych umiejętności bezpiecznego wykonywania pracy.
Rozporządzenie nie precyzuje, kto powinien przeprowadzać instruktaż stanowiskowy, jednakże biorąc pod uwagę tematykę, najwłaściwszą osobą do prowadzenia tego typu szkolenia jest osoba kierująca pracownikami. Warunkiem koniecznym jest posiadanie ważnego szkolenia okresowego bhp, w programie którego była zawarta organizacja i metodyka szkoleń. Instruktaż stanowiskowy powinien trwać minimum osiem godzin w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych oraz minimum dwie godziny w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych.
Organ prowadzący szkołę rozstrzygnął konkurs na dyrektora szkoły, który nie był wcześniej pracownikiem tej placówki. Nowy dyrektor powinien przejść instruktaż ogólny, stanowiskowy oraz szkolenie okresowe bhp. Obowiązek zapewnienia szkoleń spoczywa na organie prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na czas nieokreślony w roku szkolnym 2009/2010 otrzymał przydział 21 godzin dydaktycznych: 10 godzin w klasie I liceum i 11 godzin w klasie 3 liceum. Ze względu na fakt, iż klasy maturalne kończą naukę 30. 04.2010 średnia godzin tego nauczyciela wynosiła 18,69. Roczne rozliczenie obowiązkowego wymiaru godzin wskazywało, iż w maju i czerwcu po odejściu klas maturalnych nauczyciel zachowuje 10 godzin dydaktycznych, a to skutkuje podniesieniem obowiązkowego, tygodniowego wymiaru godzin w niektórych okresach rozliczeniowych.
W ciągu pierwszych 8 tygodni roku szkolnego nauczyciel pracował obowiązkowo 21 godzin. Następnie przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia do 30.04.2010r. wracając do szkoły jego liczba godzin dydaktycznych zmniejszyła się do 10. W tym samym momencie inna nauczycielka odeszła na długotrwałe zwolnienie lekarskie. Nauczycielowi przyznano dodatkowe 8 godzin.
Zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu:
§ 1. Ustala się zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
§ 2. Niniejsze zasady dotyczą nauczycieli szkół, dla których ustalony plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego i spowodowany jest:
a. odbywaniem praktyk zawodowych przez uczniów,
b. wcześniejszym zakończeniem zajęć w ostatnich klasach szkół ponadgimnazjalnych.
§ 3. 1. Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, dla których plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy, w danym okresie roku szkolnego, nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych lub przekracza ten wymiar, zobowiązani są do realizowania w innych okresach trwania roku szkolnego takiego wymiaru tygodniowej liczby godzin zajęć (zwiększonego lub zmniejszonego), aby średni wymiar zajęć nauczyciela w ciągu całego roku szkolnego odpowiadał obowiązkowemu wymiarowi godzin zajęć, określonemu w odrębnych przepisach.
2. Nauczyciel, który naucza odpowiednio większą ilość godzin w pewnym okresie roku szkolnego, nie otrzymuje z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia, ale w okresie, gdy plan zajęć nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, nie dokonuje się potrącenia wynagrodzenia.
§5. 1. Przydzielone w planie organizacyjnym godziny zajęć określone według zasad ustalonych w § 3 ust.1, nie zrealizowane przez nauczyciela z powodu choroby lub przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nie wymienionych w § 2, traktuje się dla rocznego rozliczenia godzin jak godziny zajęć zrealizowane, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1.
2. Niewykonywanie pracy, w okresie zmniejszonego wymiaru, z powodu usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela (np. z powodu choroby), nie stanowi podstawy do uznania za godziny ponadwymiarowe zrealizowanych wcześniej godzin zajęć ponad obowiązkowy wymiar.
Czy przyznane 8 godzin to w całości godziny ponadwymiarowe?
Czy przebywanie na urlopie zdrowotnym traktujemy dokładnie tak samo jak przebywanie na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel miał zawartą umowę na czas określony od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Brał udział w strajku od 8 kwietnia do 18 kwietnia 2019 r.oraz 23 kwietnia 2019 do 26.04.2019 r. Czy nabył on prawo do trzynastki za 2019 r. w tej szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Z prokuratury otrzymałem informację, że wszczęto dochodzenie przeciwko nauczycielowi podejrzanemu o czyn z art. 226 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. z art. 11 § 2 k.k. oraz o czyn z art. 222 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k. Prawdopodobnie nauczyciel przebywa w zamkniętym szpitalu psychiatrycznym. Zamierzam zawiesić nauczyciela w obowiązkach oraz zwrócić się do komisji dyscyplinarnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego z powodu naruszenia godności zawodu nauczyciela. Nauczyciel sam mieszka w swoim domu. Jak doręczyć zawieszenie w obowiązkach i czy moje planowane działania są prawidłowe? Dodam, że z informacji z prokuratury wynika, że czyn miał miejsce 13 sierpnia, a informację otrzymałem 26 sierpnia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przebywającemu na zwolnieniu lekarskim od 7.09.2020 r. do 22.12.2020 r. przysługuje wsparcie na naukę zdalną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada aktualne badania okresowe dla danej szkoły, a pracuje jeszcze w innej szkole musi dostarczyć badania okresowe dodatkowo dla inne szkoły, czy może wykorzystać te które już ma?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe