Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam serdecznie! Mam pytanie, czy uczniowie promowani do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego otrzymują świadectwo, czy tylko odnotowujemy to w arkuszu ocen? Dziękuję za odpowiedź
W przypadku ucznia promowanego do klasy programowo wyższej w trakcie roku szkolnego zastosowanie mają te przepisy, co do uczniów promowanych na koniec roku szkolnego. Nie ma bowiem, żadnych szczególnych zapisów dotyczących tej sytuacji.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych:
§ 14. 5. Jako datę wydania świadectwa przyjmuje się, z zastrzeżeniem § 16 ust. 9, datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku ucznia, który zdał egzamin poprawkowy lub egzamin klasyfikacyjny po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, jako datę wydania świadectwa przyjmuje się datę zdania tego egzaminu.
Przepisy, niestety, milczą na temat ucznia promowanego w trakcie roku szkolnego. Jeżeli brać pod uwagę powyższy przepis, uczeń musiałby otrzymać na koniec roku szkolnego dwa świadectwa - z obecnej i poprzedniej klasy.
Skoro jednak ustawodawca dopuszcza promowanie w trakcie roku szkolnego i nie warunkuje przeprowadzenia takiej promocji innymi, szczególnymi przepisami, to można wnioskować, że promocja w trakcie roku szkolnego w praktyce wyglądać powinna tak, jak promocja na koniec roku szkolnego, a więc uchwała Rady Pedagogicznej, wpis w arkuszu ocen i wystawienie świadectwa. Przepis Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, daje Radzie Pedagogicznej kompetencje do promowania z inną datą niż ogólnie przyjęta.
Moim zdaniem uczeń promowany w trakcie roku szkolnego powinien otrzymać z tą samą datą świadectwo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W gimnazjum istnieje klasa sportowa, która realizuje wychowanie fizyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo - z tego 4 jako realizacja podstawy programowej, a 6 to trening o profilu piłki koszowej.
4 podstawowe godziny realizuje nauczyciel wychowania fizycznego, natomiast 6 dodatkowych - wspólnie nauczyciel wychowania fizycznego oraz trenerzy gminnego klubu sportowego. Trenerzy nie są zatrudnieni przez szkołę, są opłacani przez gminny klub sportowy.
Czy w takiej sytuacji, kiedy formalnie opiekę nad młodzieżą sprawuje i tak nauczyciel wychowania fizycznego, szkoła powinna/musi zawrzeć jakąś umowę lub porozumienie z klubem sportowym bądź trenerami? Na jakich zasadach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zwiazku z ograniczeniem treści programowych w programach nauczania kl. IV-VIII szkoły podstawowej powinnam we wrześniu lub w październiku 2024r.zatwierdzić nowy zestaw programów nauczania na rok szkolny 2024/2025?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka wychowania przedszkolnego rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego od 01.09.2014 r. do 31.05.2017 r. W trakcie trwania stażu rozpoczęła zwolnienie lekarskie, które trwało 100 dni, a następnie na urlop macierzyński i rodzicielski (364 dni). do pracy powróciła 1 lutego 2018 r. Czy w tej sytuacji staż należy wydłużyć o 464 dni (łączny czas trwania zwolnienia lekarskiego i urlopów związanych macierzyństwem), czyli do 10 maja 2019 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola zostało przyjęte dziecko z Ukrainy bez numeru PESEL. Urząd cywilny wymaga od przedszkola podstawy prawnej, z której ma wynikać na jakiej podstawie ma być nadany PESEL. Proszę o taką podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe