Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, pytanie brzmi: czy do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami mogą uczęszczać uczniowie, którzy mają w myśl ustawy o systemie oświaty niepełnosprawność sprzężoną - tzn. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim i niepełnosprawność ruchową oraz autyzm i niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
(...)
1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpowiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
(...)
18) niepełnosprawnościach sprzężonych - należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Art. 4. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Natomiast ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy uczniów, (w przypisie)podaje niepełnosprawności sprzężone dla uczniów: niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Nie znaczy to, że stawiane są ograniczenia kształcenia tych uczniów.
Dlatego kierując się dobrem ucznia, należy umożliwić mu ukończenie takiego typu szkoły, która w najlepszy możliwie sposób przygotuje go do samodzielnego funkcjonowania w przyszłym życiu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jakiej formie (w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym) rodzic dziecka niepełnosprawnego ma obowiązek złożyć poniższe dokumenty: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,orzeczenia o niepełnosprawności, opinie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Czy muszą to być oryginały? Czy wystarczą kserokopie potwierdzone za zgodność przez odpowiedni organ, który je wydał? Czy Dyrektor w NPS ma prawo żądać wyłącznie oryginałów - z obawy przed posługiwaniem się oryginałami w innych placówkach (ryzyko podwójnych świadczeń)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki wzór świadectwa obowiązuje dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym uczącym się w roku szkolnym, 2017/2018 r. w klasie IV w szkole specjalnej. Czy obowiązuje wzór z Rozporządzenia z 18 stycznia 2017r.? Co w takim razie z ramowym planem nauczania wskazanym w Rozporządzeniu z 28 marca 2017 w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół. Przedmioty w tych dwóch rozporządzeniach dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym nie pokrywają się ze sobą. Jaką podstawę prawną stosować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien być przeprowadzony egzamin z wych. fiz. i zajęć artystycznych dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna rozpoczyna swoją działalność od 01 września 2016 r. Czy na swoją działalność może otrzymać dotację oświatową? Jeśli tak to na jaką działalność (wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka) i od kiedy można się o nią ubiegać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy (nawet za zgodą nauczyciela) dyrektor może zaproponować zajęcia dydaktyczno - wychowawcze w czasie ferii nieodpłatnie? Jeśli będą to zajęcia odpłatne, czy te godziny pracy mogą być płacone jako ponadwymiarowe, czy można, należy spisać umowę zlecenia na te godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe