Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowią następujące akty prawne: Rozporządzenie MEN w z dnia 7 lutego 2012 r. sprawie ramowych planów nauczania w...

PORADA PRAWNA

09 maja 2013 Nadzór pedagogiczny

WITAM,BARDZO CZĘSTO UCZNIOWIE W ORZECZENIACH Z PPP MAJĄ WPISANE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE BEZ DOOKREŚLENIA ICH RODZAJU.PROSZĘ O PODANIE RODZAJU/ WYKAZU ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH. Z GÓRY DZIĘKUJĘ.

Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowią następujące akty prawne:

  • Rozporządzenie MEN w z dnia 7 lutego 2012 r. sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 32, poz. 204)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490 z 2010 r. z póź. zm.).

Zajęcia rewalidacyjne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. W rozumieniu przepisów oświatowych, uczeń niepełnosprawny, to uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający, w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na wniosek rodziców dzieci: niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, w tym z afazją, niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (o występowaniu niepełnosprawności sprzężonej mówimy w przypadku gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego PPP wskaże występowanie u ucznia co najmniej dwóch niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej).

 

Ważne
Każdemu uczniowi niepełnosprawnemu, posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne.

 

W szkolnym planie nauczania – obok zajęć edukacyjnych obowiązkowych - należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1. korekcyjne wad postawy
2. korygujące wady mowy
3. orientacji przestrzennej i poruszania się
4. nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji
5. inne, wynikające z indywidualnych programów rewalidacji, np.: muzykoterapia, dogoterapia, terapia zajęciowa, kinezyterapia, hipoterapia, Biofeedback
Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych dla ucznia trzeba koniecznie wziąć pod uwagę:

  • diagnozę oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
  • potrzeby ucznia wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli.

Od 1 września 2012r. minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
 

 

Typ szkoły
Na danym etapie edukacyjnym Tygodniowo
Szkoła podstawowa • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia
• w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia
Gimnazjum • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia
• w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia
Zasadnicza szkoła zawodowa • w oddziale specjalnym - 960 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia
• w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia
Liceum ogólnokształcące • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 180 godzin na ucznia
• w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia
W przypadku liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej, w rocznym okresie nauczania w klasie wstępnej:
• minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 65 godzin na ucznia;
• tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi po 2 godziny na ucznia
Technikum • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 240 godzin na ucznia
• w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział,
• w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia

 

Uczniom niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej i oddziale integracyjnym organizuje się zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Zajęcia te nie mogą być organizowane na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela. Muszą wynikać z arkusza organizacji pracy placówki w danym roku szkolnym. Podstawą do ich prowadzenia jest program rewalidacji, który należy opracować w oparciu o wskazania zawarte w orzeczeniu poradni psychologicznej-pedagogicznej. Taki indywidualny program powinien zawierać plan zajęć, formy ich realizacji oraz przewidywane skutki. Powinien być przedstawiony do wglądu i akceptacji rodzicowi.
 

Ważne

  • Zajęć rewalidacyjnych nie należy mylić z zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi czy zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Te bowiem można organizować dla każdego ucznia, u którego zauważono potrzebę takiej pomocy, a do tego w obrębie godzin karcianych.
  • Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez szkolnych specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda) w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog itd.
     

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT