Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzone jest w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Ośrodek jest placówką feryjną. Czy po zakończeniu roku szkolnego (po 25 czerwca) należy nadal prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju, mimo że nauczyciele od 25 czerwca idą na urlop – są zatrudnieni jako specjaliści na etatach 20-godzinnych, nie mają 26 dni urlopu)? Co należy wpisać do dzienników specjalistycznych, jeśli zajęcia nie będą realizowane – czy może to grozić utratą subwencji na dziecko?
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia w związku z art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w:
- publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych,
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych,
- ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Z kolei zgodnie z § 47 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1606), specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy prowadzą działalność przez cały rok szkolny jako placówki, w których są przewidziane ferie szkolne. Jednocześnie, za zgodą organu prowadzącego, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy mogą również prowadzić działalność w okresie zimowej lub wiosennej przerwy świątecznej lub w okresie ferii szkolnych.
Jeżeli nie prowadzą Państwo działalności w okresie ferii i wakacji, jasne jest to, że nie są też realizowane zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Co do kwestii dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem, to zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 30 grudnia 2020 r. (sygnatura akt: SA/Gd 922/20) „w przypadku, gdy dziecko będące wychowankiem placówki posiada opinię o potrzebie WWR na oznaczony okres, i gdy okres ten obejmuje czas wakacji, dotacja przysługuje na to dziecko również w okresie letnim, gdy zajęcia nie były organizowane lub gdy wychowankowie się na nich nie pojawiali. Okoliczność, że w miesiącach wakacyjnych dzieci nie pojawiały się na zajęciach w ramach terapii nie skutkuje automatycznym uznaniem, że przestają one być objęte programem WWR”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do którego września wprowadza się zmiany w programach profilaktyki i wychowawczym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać arkusz obserwacji sposobu wykorzystywania godzin "karcianych"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Prawo oświatowe Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w wymaganiach edukacyjnych w klasach I-III należy dokonać podziału na wymagania podstawowe i ponadpodstawowe, czy też należy uwzględnić podział: wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające i wykraczające. Czy są przepisy prawne regulujące tę kwestię? Czy powyższy podział należy zamieszczać w rozkładach materiałów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o podanie wzoru uchwały zatwierdzającej program wychowawczy i profilaktyki, ponieważ termin podjęcia uchwały był do końca lutego to z jaką datą powinien być uchwalony i proszę o podanie podstawy prawnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak często dokonywać wpisów w "Zeszytach obserwacji " dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualna? Czy należy wpisywać codziennie ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe