Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole pojawiły się orzeczenia dzieci, u których stwierdzono autyzm. Czy z powodów braków kadrowych (w placówce nie jest jeszcze zatrudniony specjalista po oligofrenopedagogice ze specjalnością dodatkową do pracy z dziećmi autystycznymi) dyrektor może zaproponować rodzicom dziecka inną formę rewalidacji wynikającą również z orzeczenia np. z zakresu resocjalizacji czy samej oligofrenopedagogiki? Jak ma wyglądać pismo skierowane do rodzica w tej sprawie? Czy z dzieckiem z oddziału przedszkolnego rewalidację może poprowadzić arteterapeuta?
W świetle przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3, tj.
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3-6, lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Z zapisów powyższych wynika, że zajęcia rewalidacyjne mogą być przydzielone nauczycielom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności uczniów. Zajęcia rewalidacyjne są przewidziane jako forma wsparcia dla uczniów z niepełnosprawnością, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeżeli zaś chodzi o arteterapię to raczej jest prowadzona w ramach zajęć specjalistycznych organizowanych na podstawie przepisów o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Celem arteterapii jest rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Stosownie do § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) szkoła zapewnia uczniom niepełnosprawnym:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Jeżeli inna forma rewalidacji wynika z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, to oczywiście dyrektor szkoły może zaproponować takie rozwiązanie. Należy jednakże pamiętać, że przepisy rozporządzenia są w tej kwestii dość kategoryczne – szkoła ma obowiązek realizować orzeczenie. Niestety, ani przepisy Prawa oświatowego, ani przepisy przedmiotowych rozporządzeń nie uwzględniają sytuacji braków kadrowych w szkole. Niezależnie od sposobu komunikacji z rodzicami, w świetle przepisów niezrealizowanie orzeczenia podlega rozliczeniu w ramach nadzoru pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę zwolnić ucznia w gimnazjum z edukacji dla bezpieczeństwa, jeśli on realizuje obowiązek szkolny w nauczaniu domowym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomia w zakresie organizacji i zarządzania i ma przygotowanie pedagogiczne może nauczać przedmiotu „biznes i zarządzanie”?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- jak zorganizować zajęcia z kształcenia zawodowego w klasie IV. Uczniowie muszą przystąpić do styczniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie,
a jeszcze do kwietnia mają zajęcia? Czy musi być podwojenie godzin w I semestrze żeby była zrealizowana podstawa programowa? co wtedy z godzinowym ograniczenie w tygodniu. Czy liczy się uśrednienie za d semestry?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację prawną dotyczącą kierowników wycieczek szkolnych. Czy nauczyciel jadący na wycieczkę z młodzieżą musi mieć ukończony kurs kierowników wycieczek?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam za dużo etatów w przedszkolu. Nie chcę zwalniać nauczycieli, czy praca nauczycieli może się godzinowo pokrywać w poszczególnych grupach przedszkolnych? Czy w niektórych godzinach może być 2 nauczycieli i pomoc?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe