Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu niepublicznym ogólnodostępnym w grupie przedszkolnej 4-latków jest 1 dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym - autyzm wczesnodziecięcy. Czy jest określona liczba godzin pracy nauczyciela wspomagającego? Czy nauczyciel wspomagający może obejmować opieką 2-3 dzieci z różnych grup wiekowych? Czy taki nauczyciel może być zatrudniony na podstawie umowy wolontariatu?
Do tzw. nauczycieli wspomagających posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnianych w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych mają zastosowanie wszystkie regulacje dotyczące innych nauczycieli.
- Nauczyciel wspomagający powinien być zatrudniony na podstawie przepisów Karty Nauczyciela – rozdział 4. W zależności od stopnia awansu zawodowego oraz możliwości organizacyjnych zatwierdzonych w arkuszu organizacji placówki umowa o pracę może być zawarta na czas określony, nieokreślony lub przez mianowanie. Taki nauczyciel ma konkretne zadania, wymienione w rozporządzeniu MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych (Dz.U z 7 sierpnia poz. 1113), min: prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnym oraz udziela pomocy nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET, w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
- Pensum nauczyciela wspomagającego, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, określa organ prowadzący placówkę. Natomiast dyrektor placówki wyznacza zajęcia dydaktyczne oraz zajęcia dodatkowe ujęte w IPET, w których nauczyciel wspomagający ma uczestniczyć – od tego zależy , czy będzie to pełny wymiar pensum, czy też jakaś jego część. Również to, czy będzie nauczycielem wspomagającym tylko dla jednego dziecka, czy dla dwójki-trójki dzieci niepełnosprawnych.
- Jeśli nauczyciel wspomagający ma wykonywać swoje obowiązki na zasadzie wolontariatu, to obowiązkiem wynikającym z ustawy jest zawarcie umowy pomiędzy korzystającym i wolontariuszem. Umowa jest porozumieniem ( kontraktem, umową cywilno-prawną, a nie umową stosunku pracy), który reguluje zobowiązania obydwu stron, może mieć dwojaki charakter, w zależności od czasu współpracy:
- Okres współpracy do 30 dni – umowa może mieć formę ustną.
- Okres współpracy powyżej 30 dni – umowa obligatoryjnie musi mieć charakter pisemny.
Umowa bez względu na charakter musi regulować następujące kwestie: czas i przedmiot porozumienia a także sposób jego rozwiązania. Umowy nie należy nigdzie rejestrować. Sporządzana jest w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka zwróciła się z prośbą o zwolnienie dziecka z nauczania drugiego języka obcego. Powołuje się na opinię Poradni Psychologiczno Pedagogicznej z maja 2010 wydanej w momencie uczęszczania dziecka do II klasy gimnazjum (fragment opinii "dostosować warunki i formę przeprowadzenia w ostatnim roku nauki w gimnazjum do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego"). Czy dziecko powinno posiadać aktualną opinię PPP - zostało przecież przyjęte do liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic który ma osobiste aluzje do nauczyciela może swoimi skargami wpłynąć na zwolnienie nauczyciela jak nauczyciel może się bronić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wychowanek złożył "Oświadczenie woli o kontynuowaniu zamieszkania w bursie" po wyznaczonym, w regulaminie rekrutacji, terminie. Jak należy rozpatrywać takie oświadczenie? Jak kandydata składającego wniosek, czy należy takie oświadczenia respektować w każdym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy III, który ma 90% nieobecności w szkole w ciągu roku szkolnego może być nieklasyfikowany do klasy IV? Proszę o wyjaśnienie i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 16.05.2019 r. nauczyciel przyjął funkcję wicedyrektora szkoły. Wykorzystał w 2019 r. dwa tygodnie urlopu w czasie ferii zimowych. W jaki sposób rozliczyć pozostały urlop jako nauczycielski, dyrektorski czy może proporcjonalny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe