Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W obecnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, obowiązującej od 1 września 2017 roku nie ma zapisu na temat tworzenia dla dzieci 6-letnich Indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz przygotowywania Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I. Czy oznacz to, że nauczyciele zwolnieni zostali z opracowywania tej dokumentacji? Nie ma również zapisu na temat proporcji zagospodarowania czasu (czas na zabawę, zajęcia dydaktyczne, wyjście na powietrze). Czy brak tego zapisu pozostawia nauczycielowi dowolność czasową w tym zakresie?
Jeżeli statut danego przedszkola nie wymaga opracowywania przez nauczycieli żadnego z ww. dokumentów, nauczyciele nie mają obowiązku ich tworzenia; statut powinien natomiast określać sposób planowania i dokumentowania prowadzonych obserwacji pedagogicznych, które powinny objąć zagadnienia dotyczące rozwoju dzieci (art. 102 ust. 1 pkt 12, art. 172 ust. 3 PO). Każde przedszkole decyduje, mając na względzie możliwości i potrzeby dzieci, ile czasu wymagają poszczególne aktywności dzieci do zrealizowania całej podstawy programowej, ponieważ załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356 nie zawiera wytycznych w tym zakresie. W publicznym przedszkolu organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie którego nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci (§ 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649). W niepublicznym przedszkolu organizacja pracy następuje na zasadach określonych w statucie (art. 172 ust. 3 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zatrudniony w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, w którym zajęcia odbywają się w formie kursów dla uczniów jest zobowiązany do realizacji "godzin karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/20 zostały utworzone w naszej szkole klasy wstępne. Uczniowie tych klas nie podlegają klasyfikacji oraz na koniec roku nie otrzymują świadectwa.
Chciałem zapytać czy w klasie wstępnej zakładamy normalny arkusz ocen skoro nie będzie tych ocen. I jeszcze jedno pytanie skoro nie wydajemy uczniom tym świadectw, to co im wydajemy na zakończenie roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w aktualnym stanie prawa oświatowego przedstawia się procedura skreślenia słuchacza szkoły dla dorosłych? Czy w trakcie semestru można skreślić słuchacza z powodu niskiej frekwencji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który w liceum ogólnokształcącym nie uczęszczał na zajęcia z języka angielskiego w szkole, może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego aby uzyskać ocenę a następnie uczęszczać na ten język już w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi niepubliczny punkt przedszkolny, gmina podjęła uchwałę o utworzeniu publicznego przedszkola. Czy stowarzyszenie może zawiesić funkcjonowanie niepublicznego punktu przedszkolnego? Czy przewidziane są do tego jakieś terminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe