Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W nawiązaniu do pytania o przeniesienie broni pneumatycznej do bursy. Policja stwierdziła, że energia kinetyczna pocisku nie przekracza 17 J więc oni nie mogą nic zrobić . Taki pełnoletni wychowanek ma prawo posiadać taką broń nawet na terenie bursy i zdanie dyrektora ani wychowawczyni nie ma tu znaczenia. Czy żadne inne przepisy tego nie regulują?
Obowiązujące przepisy nie zakazują posiadania przez ucznia broni, w tym niepodlegającej rejestracji. Natomiast statut lub inne wewnętrzne regulacje mogą zabraniać jemu posiadania niebezpiecznych przedmiotów i przewidywać sankcję za naruszenie tego zakazu (art. 60 ust. 1 pkt 7, art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Oto 4 problemy: 1. Pracownik niepedagogiczny przedszkola został zatrudniony, zgodnie z poniższym schematem (przy zatrudnieniu z tym samym pracodawcą):
I umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. (pomoc kuchenna);
II umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 24 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (szatniarka);
III umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 29 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (pomoc kuchenna).
Czy prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi z każdej z tych umów? Czy przy ustalaniu prawa do „trzynastki” ma znaczenie fakt, że są to umowy na różne stanowiska?
2. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą:
I umowa o pracę (pełny etat) na okres: od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia
31 grudnia 2016 r. na stanowisku starszy woźny;
II umowa o pracę (1/4 etatu) na okres: od dnia 01.03.2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. na stanowisku szatniarz.
Czy pracownikowi będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
za rok 2016 z obu umów o pracę? Czy może jednak dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo do „trzynastki” od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
3. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą:
I umowa o pracę (1/4 etatu): od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na stanowisku szatniarza;
II umowa o pracę (3/4 etatu): od dnia 8 października do dnia 9 października 2016 r. na stanowisku dozorcy nocnego.
Czy za rok 2016 będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
z dwóch umów o pracę? Czy dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
4. Okres świadczenia pracy pracownicy zatrudnionej w szkole na podstawie umowy o pracę (pracownik niepedagogiczny) przedstawia się następująco:
- od 1 stycznia 2016 r. do 24 stycznia 2016 r. – pracowała;
- od 25 stycznia 2016 r. do 31 stycznia 2016 r. – przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 1 lutego 2016 r. do 14 lutego 2016 r. - przebywała na urlopie wypoczynkowym;
- od 15 lutego 2016 r. do 7 września 2016 r. - przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 8 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. – przebywała na urlopie macierzyńskim.
Czy ww. pracownik jest uprawniony do dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jak należy w takiej sytuacji interpretować art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1080 ze zm.)? Czy ma tu znaczenie okres korzystania z urlopu macierzyńskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola publicznego. Za usługi wykraczające poza podstawę programową oraz za wyżywienie pobieramy opłaty zgodnie z uchwałą rady gminy. Niektórzy rodzice zalegają z opłatami, często są to zaległości za kilka miesięcy. Wielokrotne wezwania do zapłaty nie skutkują. Czy w związku z tym mogę przekazać dane tych osób do KRD? Dodam, że podpisujemy z rodzicami umowy określające zasady wnoszenia opłat. Umowa dopuszcza skreślenie z listy dziecka trzy- i czteroletniego, ale w przypadku pięcio- i sześciolatków takich sankcji oczywiście zastosować nie mogę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy organem prowadzącym gminne przedszkole jest Rada Gminy czy Urząd Gminy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w Wewnętrznym Ocenianiu można stosować ocenę "0" (zero)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe