Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszym przedszkolu podstawa programowa realizowana jest w godzinach 7-12. Czy zajęcia dodatkowe, płatne dodatkowo przez rodziców mogą odbywać się w tych godzinach. Proszę o podanie podstawy prawnej. Dziękuję
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 6. 1. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół:
§ 10. 2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie,
2) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola,
3) dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół:
Zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej:
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
Skoro podstawa programowa ma trwać nie krócej niż 5 godzin i są to godziny niepłatne, zagwarantowane przez ustawodawcę, skoro organ prowadzący ustalił je na 7-12, to w tym czasie nie powinny odbywać się żadne inne zajęcia, zwłaszcza płatne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W oddziale przedszkolnym mam dziecko z niepełnosprawnością ruchową. W orzeczeniu jest wskazana rehabilitacja. Na jakich zasadach mogę zatrudnić rehabilitanta i czy ta rehabilitacja możne odbywać się w specjalistycznym gabinecie, w jaki sposób dokumentować pracę i jaką podpisać umowę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na początku roku szkolnego rodzice ucznia złożyli oświadczenie, że dziecko nie będzie uczęszczało na religię. Obecnie (przed końcem semestru) rodzice zapytali, kiedy mają dostarczyć zaświadczenie z oceną z religii,-informując jednocześnie, że dziecko uczęszcza na religię przy kościele innego wyznania. Czy można uwzględnić taką ocenę w dokumentacji szkolnej i na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń 2 kl. gimnazjum (nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów, 39% frekwencji) ukończył 18 lat 27.06. Czy w takim przypadku stosuje się tylko art. 15 UoSO? Czy jest jakiś wzór dokumentu skreślającego go z listy uczniów gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o padanie aktualnego rozporządzenia w sprawie rekrutacji do bursy na rok 2017/18, oraz wzór zarządzenia dyrektora w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej i w sprawie określenia terminów postępowania rekrutacyjnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice wychowanka z oddziału przedszkolnego dziecka 6 letniego, który odbył roczne przygotowanie przedszkolne w jako 5 latek, mogą we wrześniu 2018 przenieść dziecko do I klasy szkoły podstawowej, przy której znajduje się oddział przedszkolny, jeśli w rekrutacji składali wniosek o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego?
Czy rodzice wychowanka z oddziału przedszkolnego, który nie odbył rocznego przedszkolnego mogą we wrześniu 2018 iść do poradni o opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej i czy na tej podstawie będzie można przenieść dziecko do I klasy szkoły podstawowej, przy której znajduje się oddział przedszkolny jeśli w rekrutacji składali wniosek o przyjęcie dziecka oddziału przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe