Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica klasy 4 szkoły podstawowej ma przyznane nauczanie indywidualne w domu. Mama,(która sama zabiegała o nauczanie indywidualne), kategorycznie nie zgadza się, aby do dziewczynki przyjeżdżało kilku nauczycieli. Uzasadnia to zdrowiem i kondycją psychiczno - emocjonalną dziecka. Żąda, aby wzorem nauczania indywidualnego w klasie 3 do dziecka przyjeżdżało maksymalnie 2 nauczycieli. Jednak 2 nauczycieli nie może zrealizować całości podstawy programowej (brak posiadanych kwalifikacji). Mama prosi także o całkowitą rezygnację nauczania takich przedmiotów, jak muzyka, WF, plastyka, informatyka. Czy jakikolwiek przepis prawa oświatowego umożliwia całkowitą rezygnację nauczania kilku przedmiotów oraz ograniczenie liczby nauczycieli pracujących z dzieckiem, nawet pomimo braku kwalifikacji?
Na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, Dz.U. z 2017 r., poz. 1616 w indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków w miejscu, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego nauczania (np. uczeń nie wykona niektórych zadań z wychowania fizycznego) – niedopuszczalne jest natomiast całkowite zrezygnowanie z jednego lub kilku przedmiotów, skoro uczeń ma obowiązek realizacji całej podstawy programowej i przedmiotów objętych ramowym planem nauczania. W oparciu o § 9 rozporządzenia tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem IV klasy wynosi od 8 do 10 godzin w ciągu co najmniej 3 dni. Żaden przepis nie uprawnia dyrektora do przyznawania nauczycielom godzin zajęć nauczania indywidualnego sprzecznie z kwalifikacjami tylko dlatego, że takie jest życzenie rodzica – zajęcia mają obowiązek prowadzić wykwalifikowani nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora, do którego obowiązków należy organizacja zajęć w sposób umożliwiający prawidłową realizację podstawy programowej przez ucznia (art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną można zamknąć wyłącznie z końcem roku szkolnego i ogłaszając to min. 6 miesięcy wcześniej? Co w przypadku jeśli stan techniczny budynku zagraża bezpieczeństwu dzieci i personelu i z logicznego punktu widzenia trzeba to zrobić szybko z pominięciem art. 89 Prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W październiku w gimnazjum, w którym pracuję podjął naukę uczeń w klasie III. Na poziomie rozszerzonym kontynuował naukę j. niemieckiego, uczestniczył w zajęciach z plastyki, techniki. W naszym gimnazjum zajęcia z języka obcego na poziomie rozszerzonym to j. angielski. Zajęcia z plastyki, techniki realizują uczniowie w klasie I, II. Jak zadania muszę zapewnić nowemu uczniowi? Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje czy wydatek poniesiony na zakup energii w grudniu 2018, zapłacony w styczniu 2019 można odliczyć z dotacji za rok 2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- We wrześniu 2022 r. zgłosiliśmy do starostwa powiatowego chęć utworzenia szkoły ponadpodstawowej – liceum mistrzostwa sportowego z dniem 1 września 2023 r. 20 grudnia 2022 r. dostaliśmy zgodę na otwarcie szkoły od kuratorium oświaty (z dniem 1 września 2023 r.), 28 grudnia 2022 r. zgoda została zarejestrowania w SIO. Z ust urzędnika powiatowego usłyszeliśmy, że możemy nie dostać zwrotu subwencji za 4 miesiące funkcjonowania szkoły (wrzesień – grudzień 2023 r.) w 2023 roku. Jednocześnie poinformowano nas, że pod znakiem zapytania stoi zwrot subwencji za 2023 r. w pierwszym kwartale 2024 r. Bardzo proszę o wyjaśnienie czy należy nam się subwencja za działalność szkoły (4 miesiące roku 2023)? Jakie szczegółowe przepisy to regulują, gdyż powiat jako organ prowadzący zwodzi nas z odpowiedzią popartą prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest możliwość zmiany Uchwały Rady Pedagogicznej podjętej podczas klasyfikowania i promowania warunkowego ucznia, jeśli zaistniały nowe okoliczności?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe