Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń wystąpił z wnioskiem o wydanie duplikatu ukończenia szkoły. Szkoła niestety nie posiada już druków świadectw obowiązujących w tamtym okresie jego nauki. Z ościennej szkoły otrzymaliśmy ksero czystego świadectwa jakie obowiązywało w tamtym czasie, czy my możemy na tym ksero wypełnić je z napisem DUPLIKAT, czy powinniśmy stworzyć na jego podstawie druk na komputerze?
W przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić do szkoły z wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa. Szkoła, sporządza duplikat świadectwa na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania. Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii absolwenta. Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa. Duplikaty świadectw ukończenia szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości i odpisów świadectw dojrzałości, aneksów do świadectw dojrzałości i odpisów aneksów do świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie, dyplomów i zaświadczeń, wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, są wypełniane w postaci elektronicznej i drukowane łącznie z wizerunkiem pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Na dokumencie, na którego podstawie wydano duplikat świadectwa, należy umieścić adnotację o wydaniu duplikatu i odnotować tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie następuje listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, które dołącza się do dokumentu, na którego podstawie wydano duplikat. Duplikat ma moc oryginału i może być wydany ponownie. Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo dokumentacja nie jest wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa, może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wydanie duplikatu nie jest możliwe.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 939), w szczególności § 22.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące formy wyłonienia przedstawiciela rady rodziców oraz przedstawiciela rad pedagogicznych do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora nowoutworzonego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Art. 62a. znowelizowanej ustawy o systemie oświaty dopuszcza tworzenie przez organ prowadzący zespołów zwanych „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego” ze szkół już istniejących.
10.05.2013 r. organ prowadzący podjął uchwałę w sprawie rozwiązania ZSE (szkoły młodzieżowej) oraz utworzenia centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego.
W skład nowego CKZiU wejdą:
- zasadnicza szkoła zawodowa (bez naboru, szkoła młodzieżowa)
- technikum ekonomiczne, liczące 11 oddziałów (pozostałe po rozwiązaniu ZSE, szkoła młodzieżowa)
- CKU (szkoła dla dorosłych), liczące 30 oddziałów w formach szkolnych – szkoła, która istnieje od 14-tu lat i nie została rozwiązana.
Do komisji konkursowej został powołany przedstawiciel rady rodziców ZSE (CKU nie mogło wyłonić swojego przedstawiciela, ponieważ w szkołach dla dorosłych nie powołuje się rady rodziców) oraz przedstawiciel rady pedagogicznej ZSE, wyłoniony zgodnie z sugestią organu prowadzącego – w formie losowania.
W wyniku jednostronnych decyzji organu prowadzącego, CKU (będące o wiele większą jednostką niż ZSE, na dodatek nie rozwiązaną) nie ma swojego przedstawiciela w komisji konkursowej.
Chciałabym zapytać, czy takie wyłonienie przedstawicieli do pracy w komisji konkursowej jest zgodne z prawem i czy nie należałoby tu zastosować art. 36a ust. 11. ustawy oso:
11. W przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 44 i art. 52 ust. 1, w skład komisji nie wchodzą odpowiednio przedstawiciele rady pedagogicznej i rady rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem zespołu szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum. W zespole funkcjonuje świetlica, w której pracuje nauczyciel na cały etat i drugi nauczyciel na 0,5 etatu. Świetlica pracuje w godz.6.45-16.15, z przerwą, gdy wszystkie dzieci są na lekcjach. Czy nauczyciel może pracować w tych godzinach, z 2-4-godzinną przerwą? Łączny czas pracy nie przekracza 8 godz. Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci, nie mogę inaczej zorganizować pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące zapisu, który znajduje się w rozporządzeniu o ocenianiu: "7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną". Czy wspomniane konkursy przedmiotowe to konkursy organizowane przez Kuratorium Oświaty czy np. organizowane przez inne podmioty, np. ogólnopolski konkurs historyczny "Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę" zorganizowany przez Muzeum Historyczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie Przedszkola Niepublicznego można umieścić zapis: Dyrektorem Przedszkola jest Organ Prowadzący? Nasze przedszkole jest małe i nie zatrudniamy dyrektora, wszystkie obowiązki dyrektora sprawuje organ prowadzący. Czy w przyszłości jak bym jednak chciała zatrudnić osobę na stanowisko dyrektora to trzeba w statucie dodatkowo coś zapisać? Proszę o rozwianie moich wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeżeli szkoła została przekazana stowarzyszeniu na podstawie umowy, to potrzebny jest projekt aktu założycielskiego? (orzeczenie szkoły ośmioletniej, a następnie uchwała rady gminy o przekształceniu jej w szkołę sześcioletnią są w dokumentach szkoły).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe