Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2021/2022
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (w tym przypadku języka niemieckiego) do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
Natomiast jeżeli uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, to zwolnienie może nastąpić na podstawie tego orzeczenia i w tej sytuacji uczeń ten nie potrzebuje dodatkowo opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania (także na świadectwie) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z art. 44zr. ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) przepisów o ocenianiu nie stosuje się tylko do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim zatem oceniamy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim kierując się ustaleniami zawartymi w przygotowanym dla tego ucznia indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET). Na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy o systemie oświaty IPET-u nie wpisujemy do szkolnego zestawu programów nauczania.
Zgodnie z zapisem w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 z późn. zm.) jeżeli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. W rozporządzeniu ustalono, że zajęcia z techniki odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) wynika, że w szkole podstawowej ogólnodostępnej, w której kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm (tak jak uczeń wskazany w pytaniu), w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo (mając na uwadze realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia):
1) nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub
2) specjalistę, lub
3) pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy § 8 pkt 15 rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia... ma zastosowanie do dyr. SOSW, a jeżeli tak to do jakiego pensum się odnosi? Czy gdy dyr. jest wychowawcą, to do 24 godz., a jeśli n-lem to do 18-stu? Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy jest przepis, który mówi ilu uczniów przypada na pedagoga szkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna opiniuje projekt arkusza organizacyjnego w którym są przydzielone zajęcia nauczycielom?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest w trakcie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Przed urodzeniem dziecka zaliczyła 2 lata stażu, pozostał jej okres wrzesień–maj. Kończy staż 31 maja 2022 r. Po urlopie rodzicielskim zostało jej do wykorzystania 41 dni urlopu wypoczynkowego. Ze względu na trudności organizacyjne szkoły zgodziła się wrócić od września do pracy, a pozostały urlop wykorzystać w miesiącach maj–czerwiec 2022 r. Staż skończy w trakcie urlopu wypoczynkowego. Mam pytanie dotyczące jej sprawozdania i oceny dorobku. Czy może podczas urlopu wypoczynkowego zrobić i oddać sprawozdanie z realizacji stażu? Czy podczas jej urlopu może biec procedura związana z oceną dorobku zawodowego, czy też bezpieczniej wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy wcześniej, by w czerwcu napisać i złożyć sprawozdanie z realizacji stażu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od wielu lat nasza szkoła funkcjonuje jako zespół szkół ze statutem zespołu szkół. W skład zespołu wchodzą szkoły ponadgimnazjalne - w miarę ich powstawania organ prowadzący nadawał im odrębne statuty. Jak ma się do nich statut zespołu szkół? Czy statut zespołu szkół może np. znosić zapisy statutów szkół wchodzących w jego skład?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe