Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy specjalnej gimnazjum- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie realizuje obowiązku szkolnego. Nie uczęszcza na zajęcia, ma bardzo lekceważący stosunek do obowiązku szkolnego. Uczeń ukończył 18 lat. Czy rada pedagogiczna może skreślić go z listy uczniów?
Zgodnie z § 3 rozporządzenia kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie może być prowadzone w szkołach specjalnych nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia: 18. roku życia – w przypadku szkoły podstawowej; 21. roku życia – w przypadku gimnazjum. Do ukończenia 18. roku życia uczeń realizuje obowiązek szkolny i obowiązek nauki, natomiast kontynuacja nauki od ukończenia 18 lat do 21. roku życia jest jego prawem. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy m. in. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. Oznacza to, że rada pedagogiczna podejmuje uchwałę na podstawie zapisów statutu, natomiast dyrektor skreśla ucznia z listy uczniów. Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (ze zm.).2. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 39 ust. 2, 2a, art. 41 ust. 1.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej:
1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka chce wdrożyć własny program doskonalenia umiejętności językowych (język angielski) na zajęciach pozalekcyjnych dla grupy uczniów - wymaganie do awansu. Czy ten program opiniuje Rada Pedagogiczna czy zatwierdza go tylko dyrektor? Czy program ma być wpisany do zestawu programów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mam obowiązek przyjęcia do gimnazjum ucznia, którego rodzice złożyli podanie o zapisanie dziecka do szkoły, ale mieszkają w innym mieście (odległym o 300 km), a dziecko zameldował w rejonie szkoły jego wujek, który nie posiada praw opiekuńczych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację na temat okresu przechowywania kart hospitacji nauczycieli.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Piszecie Państwo w odpowiedziach na pytanie czytelnika, że należy przygotować PSO nauczycieli . Gdzie znajdę informację, która do tego zobowiązuje, czy jest obowiązująca nazwa PSo? Nie spotkałam się z przepisem prawa oświatowego który zawiera pojęcie przedmiotowego systemu oceniania (PSO). Nie znalazłam za zasad, które określałyby, co taki system miałby zawierać. Z zapisów ustawy o systemie oświaty wynika, że przepisy wewnątrzszkolne powinny precyzować zasady związane z ocenianiem, ale do spełnienia wymagań opisanych w ustawy o systemie oświaty wystarczy wewnątrzszkolny system oceniania, a nie ma konieczności tworzenia systemów przedmiotowych (art. 44b ustawy o systemie oświaty).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe