Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Podstawą prawną dla organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością są obecnie dwa akty prawne: rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 2002 i 2012 r. Starsze rozporządzenie obowiązuje obecnie jedynie w klasach III i VI szkoły podstawowej, III klasie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. W pozostałych klasach obowiązują nowe przepisy.Należy zagwarantować minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 2012 r. ramowy plan nauczania określa minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych na danym etapie edukacyjnym. Wcześniejsze rozporządzenie z 2002 r. określa z kolei tygodniowy wymiar godzin.
Można zwiększyć wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
W pytaniu nie ma informacji dotyczących poziomu edukacji czy klasy, do której uczęszcza uczeń, mimo tego w kontekście przywołanych przepisów należy podkreślić obowiązek zapewnienia minimalnej liczby godzin przez organ prowadzący i dobrowolność ewentualnego zwiększenia ich liczby. W świetle starych przepisów organ prowadzący może dysponować liczbą godzin tylko w zakresie przewidzianym przepisami.
W kontekście nowego rozporządzenia organ prowadzący może, ale nie musi, w miarę posiadanych środków finansowych przychylić się do wniosku dyrektora o zwiększenie liczby godzin zajęć rewalidacyjnych dla ucznia. Dyrektor dokonuje tego zgodnie z propozycją arkusza organizacji i merytorycznym uzasadnieniem dla proponowanych zmian w organizacji szkoły wynikających z potrzeb ucznia.
Należy wziąć pod uwagę opinię poradni, potrzeby ucznia i możliwości szkoły
Uznając prawo organu prowadzącego do decyzji proponuję możliwe rozwiązania w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością, należy wziąć pod uwagę zarówno zalecenia zawarte w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, jak i możliwości i potrzeby ucznia wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli oraz możliwości organizacyjne szkoły.
Należy zapewnić inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jeśli więc poradnia zaleca trzy formy terapii, a organ prowadzący nie wyraża zgody na zwiększenie liczby godzin zajęć rewalidacyjnych, warto rozważyć możliwość zapewnienia uczniowi określonej formy terapii w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Takie formy wsparcia są konieczne do określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET) dla ucznia zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki.
Ważna jest współpraca z poradnią
Możliwym rozwiązaniem jest również określenie w IPET zakresu współpracy z poradnią jako placówką zapewniającą zalecaną pomoc uczniowi. Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki w IPET należy określić działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Dodatkowa terapia
W świetle zaleceń w orzeczeniu można rozważyć prowadzenie terapii, której nie może zapewnić szkoła w poradni. Działania te powinny być podjęte w porozumieniu z rodzicami – zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 i § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przegląd instalacji centralnego ogrzewania i stanu innych mediów
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o podanie informacji na temat: Jak zgodnie z przepisami powinno wyglądać przejęcie szkoły (majątku szkolnego, archiwum dokumentacji szkolnej itp.) przez nowego dyrektora? Czy organ prowadzący powołuje w tym celu komisję? Czy istnieją procedury określające taką sytuację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, jak wygląda z punktu prawnego nagrywanie lekcji zdalnych przez rodziców lub robienie zdjęć/screenów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące kwestii tzw "zlewek" czyli pozostałości (odpadków) po posiłkach. W moim przedszkolu odbiera je gospodarz, który dla celów prywatnych hoduje trzodę. Chciała zapytać czy istnieją jakieś przepisy regulujące tą kwestię. Dodam jeszcze, że w czasie kontroli SANEPID zażądał certyfikatu lekarza weterynarii, że gospodarz może odbierać zlewki. Uprzejmie proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe