Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń III klasy w branżowej szkole I stopnia zdał egzamin z kwalifikacji zawodowej i zakończył 36-miesięczną praktykę jako młodociany pracownik, ale nie ukończył szkoły i powtarza III klasę. Jak w SIO należy uzupełnić dane dziedzinowe dotyczące statusu pracownika młodocianego?
Zgodnie z art. 70 Konstytucji osoby małoletnie powinny do lat 18 uczyć się lub dokształcać. Dlatego z zasady pracownikiem powinna być osoba pełnoletnia po ukończeniu 18 roku życia, której właśnie odpowiedni wiek oraz rozwój psychofizyczny pozwala na podjęcie stosownego zatrudnienia i samodzielne kierowanie swym postępowaniem. Wyjątkowo Kodeks pracy umożliwia zatrudnienie młodocianego pracownika. Stosownie do art. 190 § 1 Kodeksu pracy młodocianym w rozumieniu kodeksu jest osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Na podstawie art. 191 § 2 młodociany nieposiadający kwalifikacji zawodowych może być zatrudniony tylko w celu przygotowania zawodowego. Jeżeli młodociany pracownik uzyska przygotowanie zawodowe to albo można go zatrudnić w celu realizacji przygotowania zawodowego do innego zawodu, albo może być zatrudniony w ramach „zwykłej” umowy o pracę przy zachowaniu zasad ochronnych przewidzianych w przepisach Działu dziewiątego KP. Dotyczy to przede wszystkim młodocianych zatrudnionych przy pracach lekkich.
Mając na względzie powyższe, informacje w SIO powinny być tak zmodyfikowane, aby odzwierciedlały fakt, że uczeń nie jest już pracownikiem młodocianym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor przedszkola może przydzielać nadgodziny doraźnych zastępstw nie pytając o to nauczyciela? Czy w sytuacji doraźnych zastępstw nauczyciel może pracować z dziećmi po 7, 8 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki w ramach organizacji zastępstw (L-4 jednego z nauczycieli) może łączyć klasy, np. I a z I b? Jak wyglądać powinno wynagrodzenie za pracę nauczyciela z 2 klasami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W październiku w gimnazjum, w którym pracuję podjął naukę uczeń w klasie III. Na poziomie rozszerzonym kontynuował naukę j. niemieckiego, uczestniczył w zajęciach z plastyki, techniki. W naszym gimnazjum zajęcia z języka obcego na poziomie rozszerzonym to j. angielski. Zajęcia z plastyki, techniki realizują uczniowie w klasie I, II. Jak zadania muszę zapewnić nowemu uczniowi? Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Planuję dokonać okresowej oceny pracy nauczyciela. Chcę jednak dodatkowo zasięgnąć opinii doradcy metodycznego na temat pracy pedagoga. Czy mogę samodzielnie wybrać metodyka? Czy muszę poinformować nauczyciela o udziale przy ocenie jego pracy doradcy metodycznego? Co reguluje pracę metodyka, np. to w jaki sposób sporządza opinię o pracy nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy mogę w arkuszu organizacyjnym zaplanować zajęcia logopedyczne. Uczniowie mają opinie. Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe