Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Stowarzyszenie przejęło prowadzenie szkoły od gminy na zasadzie umowy, która określa, że dotacja przekazywana stowarzyszeniu będzie taka jak wydatki ponoszone przez gminę na prowadzone przez siebie szkoły.Czy może być ona niższa niż subwencja otrzymywana przez gminę na prowadzenie danego typu szkół? Jak wymóc na gminie uzyskanie informacji o wysokości subwencji otrzymywanej na ucznia w danym typie szkoły?
Zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2017 r., poz. 2198 z późn. zm. prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia danego typu i rodzaju szkół w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół danego typu i rodzaju, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego (dotacja dla szkoły podstawowej nie może być niższa niż kwota subwencji). Gmina na stronie BIP publikuje wysokość tej dotacji (czyli w odniesieniu do szkoły podstawowej jest to jednocześnie kwota subwencji), zgodnie z art. 78e ust. 1 UoSO, gdzie stowarzyszenie może porównać tę kwotę z faktycznie przekazywaną dotacją.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Cytat z Państwa strony "Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartego w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi."
Czy oznacza to, że dyrektor szkoły masowej może zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego absolwenta pedagogiki specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony złożyła podanie o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Czy mogę jej go udzielić? Na stanowisku nauczyciela pracowała od 01.09.2002 r. do 31.08.2004 r., od 01.09.2010 r. do chwili obecnej.
Przebywała:
– od 17.09.2014 r. do 17.03.2015 r. – na urlopie rodzicielskim,
– od 13.05.2015 r. do 30.06.2015 r. – na urlopie wychowawczym,
– od 01.10.2019 r. do 31.08.2020 r. – na urlopie wychowawczym.
Na zwolnieniach lekarskich przebywała: w 2010 r. 11 dni, w 2011 r. 35 dni, w 2012 r. 63 dni, w 2013 r. 241 dni, w 2014 r. 70 dni, w 2015 r. 29 dni, w 2016 r. 84 dni, w 2017 r. 71 dni, w 2018 r. 64 dni, w 2020 r. 26 dni, w 2021 r. 95 dni, w 2022 r. 73 dni – do 14.03.2022 r.Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - W jaki sposób prowadzony w szkole powinien być monitoring procesów edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W oddziale przedszkolnym mam dziecko z niepełnosprawnością ruchową. W orzeczeniu jest wskazana rehabilitacja. Na jakich zasadach mogę zatrudnić rehabilitanta i czy ta rehabilitacja możne odbywać się w specjalistycznym gabinecie, w jaki sposób dokumentować pracę i jaką podpisać umowę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkola publiczne muszą prowadzić księgę wychowanków? Jeśli tak, to jakie przepisy o tym mówią, bo z nowego rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji nie wynika to zbyt jasno. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe