Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic wychowanka dostarczył dyrektorowi przedszkola w jednym czasie (22 września 2017r.) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W treści opinii o wczesnym wspomaganiu i orzeczeniu występują te same zalecenia (podobna treść). 1. Czy jako dyrektor jestem zobowiązana do organizacji odrębnych zajęć? 2. W treści orzeczenia o kształceniu specjalnym nie ma wskazania o zatrudnianiu dodatkowego nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Czy jestem do tego zobowiązana jako dyrektor?
Ponieważ uczeń uzyskał dwa orzeczenia, przedszkole ma obowiązek realizowania obydwu orzeczeń (każdego odrębnie), nawet jeśli uczeń posiada w nich podobne zalecenia, gdy przedszkole posiada warunki do prowadzenia WWRD (art. 127 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Zajęcia należy realizować odrębnie, zgodnie z ich specyfiką: inaczej są realizowane zajęcia uwzględnione w IPET – przez nauczycieli i specjalistów indywidualnie z uczniem lub z grupą uczniów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578), a inaczej zajęcia w ramach programu WWRD – indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną (§ 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635). Jeśli dziecko nie ma autyzmu lub niepełnosprawności sprzężonych, przedszkole ogólnodostępne z oddziałami ogólnodostępnymi nie ma obowiązku zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela (§ 7 ww. rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie jaki kwalifikacje powinien posiadać dyrektor niepublicznego przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica klasy IV ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej (porażenie kończyn dolnych). Nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego z klasą. Czy powinnam ja zwolnić na podstawie zaświadczenia lekarskiego, czy na podstawie orzeczenia? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem pełniącym obowiązki. W tym roku kończę staż na nauczyciela dyplomowanego. Do kogo powinnam złożyć sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego? Plan wcześniej składałam do mojej Pani dyrektor, gdyż byłam zwykłym nauczycielem. Teraz sytuacja jest inna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie formy pomocy w świetle prawa oświatowego przysługują uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na afazję ruchową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe