Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela wspomagającego pracującego z dzieckiem autystycznym. Czy może to być oligofrenopedagog?
Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. nauczycieli wspomagających). Powołany przepis nie określa specjalności, jaką nauczyciel powinien ukończyć na pedagogice specjalnej, aby móc prowadzić zajęcia z uczniem z autyzmem. Ocena taka powinna zostać dokonana przez dyrektora pod kątem konkretnego dziecka z autyzmem, z racji różnorodnych objawów u poszczególnych uczniów. W praktyce często na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem zatrudnia się oligofrenopedagogów, natomiast jest to specjalność generalnie uprawniająca do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Ustalając potrzeby konkretnego ucznia, określone w zaleceniach o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powinien ustalić, czy wykształcenie z oligofrenopedagogiki będzie wytaczające do pracy z tym uczniem, czy też nauczyciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje (np. ukończone studia podyplomowe) z zakresu edukacji lub rehabilitacji/terapii osób z autyzmem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto może prowadzić rewalidację z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wskazówkę, jak powinien wyglądać regulamin rady pedagogicznej dla zespołu szkół (sp z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjum). W zespole każda rada zachowuje odrębność. Zebrania odbywają się z w zależności od potrzeb; raz spotyka się tylko rada sp, innym razem tylko gimnazjum, a czasem obydwie rady jednocześnie, np w sierpniu, gdy odbywa się przydział zajęć, bo liczna grupa nauczycieli łączy etat w obydwu szkołach. Jak to uwzględnić w regulaminie rady? Czy to mają być odrębne regulaminy dla sp i gimnazjum? Czy można nazwać regulaminem Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W styczniu rodzic dziecka niepełnosprawnego zwrócił się do dyrektora z prośbą o wydłużenie etapu edukacyjnego w kl. II SP. Rada pedagogiczna uchwałą podjęła decyzję o wydłużeniu etapu. W dniu zakończenia obowiązkowych zajęć lekcyjnych ten sam rodzic poprosił o wydanie świadectwa szkolnego z promocją do kl. III. Czy istnieje jakakolwiek prawna możliwość, aby jednak dziecko klasyfikować i promować pomimo podjętej uchwały. Jakie warunki należy spełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę, słuchacz dwukrotnie powtarzał semestr w gimnazjum dla dorosłych - bardzo skomplikowana sytuacja rodzinna, pobyt w ośrodkach wychowawczych - z zachowaniem procedur tzn., skreślany z listy słuchaczy po semestrach, w których nie uzyskał połowy wymaganych godzin, rodzice pisali wówczas prośby o możliwość powtarzania semestru. W czerwcu skreślony powrócił do rejonu, a kurator prosi czy istnieje możliwość ponownego zapisania 17-latka od stycznia do szkoły dla dorosłych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko urodzone w pierwszej połowie roku 2009 realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w roku szkolnym 2014/2015 otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy wydanie takiego orzeczenia było niedozwolone? Czy z tego powodu dyrektor przedszkola ogólnodostępnego, przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi lub szkoły z odziałem rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, przyjmując takie orzeczenie będzie miał problem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe