Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Publiczna szkoła podstawowa prowadzona przez osobę fizyczną utworzyła oddział przygotowawczy dla dzieci z Ukrainy. Z uwagi na potrzeby organizacyjne szkoły, dyrektor dla uczniów z Ukrainy planuje zatrudnić psychologa szkolnego z Ukrainy (status uchodźcy), w wymiarze 9/20 etatu. Kandydat posiada dyplomy, przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Czy dyrektor szkoły może uznać kwalifikacje na podstawie przedłożonych dokumentów? Czy można odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych – „Organ prowadzący może wyrazić zgodę na odstąpienie od wymagań kwalifikacyjnych, w tym także przygotowania pedagogicznego dla nauczyciela z Ukrainy. Takie rozwiązanie może być zastosowanie, jeśli jest to konieczne. W braku takiej zgody nie obędzie się jednak bez uznania kwalifikacji.”? Na jakiej podstawie można odstąpić? Na jaki przepis należy się powołać? Czy dyrektor który jest jednocześnie organem prowadzącym szkołę decyduje sam o zatrudnieniu? Dodam, że szkoła zatrudnia na podstawie kodeksu pracy.
Zgodnie z art. 10 ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762) w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie spełnia warunku wymienionego w ust. 5 pkt 5, tj. nie posiada kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska.
Wobec powyższego dyrektor szkoły (placówki oświatowej) występując z wnioskiem o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela powinien wykazać, jakie podjął (konkretne) działania w celu pozyskania osoby, która posiadałaby odpowiednie kwalifikacje do nauczania określonego przedmiotu lub prowadzenia zajęć (np. kontakt z urzędem pracy, oferta na stronie KO, analiza złożonych podań, kontakt z nauczycielami i/lub dyrektorami ościennych szkół).
Zgodnie z treścią cytowanego art. 10 ust. 9 KN – kurator oświaty może wyrazić zgodę wyłącznie na zatrudnienie, czyli nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony z osobą, która nie posiada kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku.
Jak wynika z treści art. 91b ust. 2 KN do nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego nie mają zastosowania przepisy art. 10 – wspomniany wyżej – zatem również ust. 9 tego artykułu.
Wobec powyższego w przypadku braku możliwości zatrudnienia nauczyciela posiadającego odpowiednie kwalifikacje dyrektor szkoły niesamorządowej może wyłącznie wnioskować o zgodę na zatrudnienie pracownika (nie będzie to stricte nauczyciel, lecz osoba prowadząca zajęcia dydaktyczno-wychowawcze) w trybie art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082).
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe w uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.
Z wnioskiem o wyrażenie zgody na zatrudnienie w trybie określonym w powyższych przepisach, dyrektor szkoły powinien:
- wskazać zarówno przyczynę uzasadniającą zatrudnienie danej osoby;
- uzasadnić dlaczego w jego ocenie kwalifikacje tej osoby są odpowiednie do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
- wykazać, jakie podjął (konkretne) działania w celu pozyskania osoby, która posiadałaby odpowiednie kwalifikacje do nauczania określonego przedmiotu lub prowadzenia zajęć (np. kontakt z urzędem pracy, oferta na stronie KO, analiza złożonych podań, kontakt z nauczycielami i/lub dyrektorami ościennych szkół);
- opisać kwalifikacje posiadane przez nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. 31 sierpnia kończy się umowa zawarta z gminą na prowadzenie szkoły , w związku z tym mamy kilka pytań z tym związanych: 1. Do kogo powinna należeć inicjatywa zmierzająca do przedłużenia umowy- do gminy czy stowarzyszenia? 2. Co będzie się działo jeżeli umowa nie zostanie przedłużona? (Nauczyciele mają angaże ze szkołą, a nie ze stowarzyszeniem? 3. Czy gmina może z miesiąca na miesiąc zmieniać wysokość dotacji dla stowarzyszenia na prowadzenie szkoły?
(Umowa zawiera zapis, że wysokość dotacji jest równa wydatkom bieżącym ponoszonym przez gminę na prowadzenie szkół tego samego typu, gmina zmniejsza plany finansowe w prowadzonych przez siebie szkołach i proporcjonalnie zmniejsza dotację przekazywaną miesięcznie stowarzyszeniu co powoduje brak stabilności finansowej prowadzonej przez stowarzyszenie szkoły). 4. Czy możliwe jest wpisanie w umowie z gminą umownej kwoty dotacji np. 35 tys. miesięcznie? 5. Czy możliwe jest dotowanie przez gminę stowarzyszenia poza zawartą umową? (Np. dodatkowe środki na zakup opału).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwie klasy II SP w których jest po 12 uczniów (klasy miały więcej uczniów, ale w wyniku migracji rodziców został stan obecny). Organ Prowadzący zadał pytanie, czy w ramach szukania oszczędności można je połączyć w jeden oddział między drugą a trzecią klasą. Mam wątpliwości, bo dla dobra dzieci chyba zasadne będzie połączenie ich przed klasą czwartą po zakończonym pierwszym etapie edukacyjnym, ale ważne też są finanse. Proszę o poradę prawną, która pozwoli podjąć właściwą decyzję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel języka obcego musi dokonać podziału uczniów na grupy w zależności od umiejętności językowych w klasie pierwszej gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej, w której od nowego roku szkolnego tworzone są dwa oddziały przedszkolne może przyjąć dzieci czteroletnie, jeśli liczba dzieci pięcioletnich i sześcioletnich w każdym z nich nie przekracza 25 dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Dlaczego w dalszym ciągu nie ma na stronie nic na temat kontroli zarządczej? Materiały miały ukazać się w połowie lutego, tymczasem miesiąc pomału kończy się. Czy ma to zmusić osoby, które wykupiły abonament do zapisów na internetowe szkolenia? Mam chyba uzasadnione przeczucia, że to celowa zagrywka portalu, a jest to nie fair. Pozdrawiam!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe