Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przepraszam, mój błąd. Uczeń klasy IV otrzymał orzeczenie o potrzebie indywidualnego kształcenia od 29.09. 2017r. do końca roku szkolnego. Uczeń miał to samo orzeczenie w klasach I,II i III technikum a w IV uzyskał je dopiero pod koniec września, co stwarza problem dla szkoły i ucznia ponieważ nie możemy realizować zajęć w szkole. Chłopak wolałby przychodzić do szkoły aby utrzymać kontakt z rówieśnikami, dodam iż stanowisko rodziców w tej sprawie jest takie samo dlatego próbujemy im pomóc i znaleźć jakiś przepis, który umożliwi mu uczęszczanie na nauczanie indywidualne do szkoły.
Niestety w opisanej sytuacji nie ma możliwości, by uczeń realizował nauczanie indywidualne na terenie szkoły. Jest jednak pewne wyjście z tej sytuacji, ale wymaga ono:
1. zrezygnowania z nauczania indywidualnego – czyli wycofania ze szkoły orzeczenia i poinformowania o tym poradni psychologiczno-pedagogicznej (przez rodziców lub pełnoletniego ucznia)
2. złożenia w PPP wniosku o wydanie OPINII w sprawie potrzeby objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia
Nieco inną możliwość daje rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 r. poz. 159). Proszę wnikliwie zapoznać się z treścią § 12. ust. 1-10 dotyczącą zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, by potem przedstawić to uczniowi i jego rodzicom. Uważam, że dyrektor szkoły mógłby też wesprzeć rodziców uczestnicząc wspólnie z nimi w konsultacji w/w możliwości z pracownikami PPP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu).
Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej.
Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie nr 1: Czy jest jakaś zasadnicza różnica pomiędzy klasyfikacją roczną a śródroczną (dotyczy szkół, w których rok szkolny dzieli się na 2 okresy)? Czy uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny, czy też dotyczy to tylko nieklasyfikowania na koniec roku szkolnego? Czy uczeń z jedną oceną niedostateczną za I okres również ma prawo zdawać egzamin poprawkowy, czy też ewentualne "poprawki" są wyłącznie następstwem rocznej klasyfikacji?
Pytanie nr 2: Czy do arkuszy ocen obowiązkowo należy wpisywać wyłącznie wyniki klasyfikacji rocznej, czy też konieczne jest wpisywanie również wyników klasyfikacji śródrocznej? Jeśli konieczny jest wpis przy klasyfikacji śródrocznej, to co należy wpisać w rubryce PROMOWANY, jeżeli uczeń za I okres uzyskał np. kilka ocen niedostatecznych?
Pytanie nr 3: Czy zgodne z prawem jest dołączanie do arkuszy ocen załączników np. w postaci komputerowych wydruków wyników klasyfikacji rocznej zamiast wpisywania wszystkich danych odręcznie?
Pytanie nr 4: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia płatnej godziny zleconej, jeżeli jej realizacja odbywa się zaraz po zakończeniu planowych godzin dydaktycznych nauczyciela w danym dniu, a wymaga tego bieżąca organizacja pracy szkoły, np. w związku ze zwolnieniem lekarskim innego nauczyciela?
Pytanie nr 5: Czy nauczyciel ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia obowiązków wychowawcy klasy? Czy ma prawo samowolnej rezygnacji z wychowawstwa w trakcie prowadzenia danej klasy?
Pytanie nr 6: Czy nauczyciel ma prawo odmowy opieki nad uczniami np. podczas wycieczki szkolnej odbywającej się w dzień ustawowo wolny (np. sobota) lub udziału w imprezie szkolnej w taki dzień, jeżeli w zamian dyrektor zwalnia go od pracy w inny roboczy dzień?
Pytanie nr 7: Czy nauczyciel może odmówić dyrektorowi opieki nad uczniami podczas kilkudniowej wycieczki w dni robocze, jeśli ma zapewnione bezpłatne wyżywienie, noclegi i wszystkie inne świadczenia na równi z wszystkimi uczestnikami wyjazdu?
Pytanie nr 8: Czy dyrektor jest zobowiązany z konkretnym wyprzedze4niem informować o zwołaniu konferencji? Czy nauczyciel ma prawo odmowy udziału w konferencji bez zgody dyrektora w związku z jej zwołaniem np. na 1 dzień przed jej terminem?
Pytanie nr 9: Czy nauczyciel, powołując się na swoje przekonania światopoglądowe, ma prawo odmówić pełnienia opieki nad uczniami np. w kościele, jeżeli wymaga tego organizacja danego dnia szkolnego?
Pytanie nr 10: Czy uczeń lub jego rodzice mają prawo odmowy wpłaty pieniężnej na organizację np. koncertu umuzykalniającego, który odbywa się w szkole w ramach zajęć szkolnych, a który jest częścią zapisów programowych lub statutowych szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń LO dla młodzieży może w ciągu jednego roku szkolnego "zaliczyć" dwie klasy?Jeżeli tak, to na podstawie jakich przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w przedszkolu (placówka nieferyjna) planując urlop powinien trzymać się przyjętej zasady, aby planować go w terminach np. ferii zimowych, świątecznych, wakacji czy może zaplanować urlop np. w maju?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy siódmej szkoły podstawowej ogólnodostępnej jest zwolniony z nauki drugiego języka przez PPP, czy wobec tego dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnić temu uczniowi możliwość uczęszczania na zajęcia techniki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe