Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzę szkołę podstawową, do której włączone zostały oddziały gimnazjalne. Od przyszłego roku szkolnego (1 września 2019) nie mam godzin dla nauczycieli zatrudnionych w pełnym, jak i w niepełnym (16/18) wymiarze godzin. Zmuszona jestem wręczyć tym nauczycielom wypowiedzenie w związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów a co za tym idzie muszę podać podstawę prawną tego wypowiedzenia. Proszę o pomoc w prawidłowym ustaleniu czy jest to art. 225 ustawy wprowadzającej prawo oświatowe, czy art. 20 KN.
Jeżeli dla nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej zarówno na cały, jak i część etatu na czas nieokreślony nie ma godzin z powodu zmian organizacyjnych wynikających z wygaszenia klas gimnazjalnych w związku z reformą oświaty, wypowiedzenia są dokonywane na podstawie art. 225 ust. 12 w zw. z ust. 1, 6 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm. Natomiast brak godzin wynikający tylko ze zmian organizacyjnych dotyczących klas szkoły podstawowej, niezwiązanych z likwidacją klas gimnazjalnych, uprawnia do rozwiązania stosunków pracy pełnoetatowych nauczycieli na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. oraz niepełnoetatowych zgodnie z art. 27 ust. 1 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie w poniższej sprawie: Jedna z pracownic zatrudniona w bursie od 2009 roku, legitymująca się jeszcze w czerwcu 2017r. 10-letnim stażem pracy (na podstawie dostarczonych świadectw pracy), w czerwcu 2017r. dostarczyła dwa zeznania świadków potwierdzające jej prace w gospodarstwie rolnym rodziców (ze wskazaniem pewnych okresów tej pracy od 16 roku życia, który ukończyła w 1993r.). Zeznania potwierdzone przez Wójta gminy, opatrzone datą 09.06.2017r. Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 1990r. o wliczaniu okresów pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, po zweryfikowaniu okresów pracy w gospodarstwie wykazanych w zeznaniach świadków z świadectwami pracy i edukacją tej pracownicy od 16 r.ż do ukończenia szkoły, postanowiono o zaliczeniu pewnych okresów pracy w gospodarstwie rolnym rodziców do pracowniczego stażu pracy. W związku z tym na dzień 30 czerwca 2017r. pracownica legitymuje się 21-letnim stażem pracy. Zatem od miesiąca lipca 2017 roku pracownicy będzie wypłacany dodatek stażowy w wysokości 20%. Nasuwa się pytanie: czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy, czy też nie w świetle opisanej sytuacji. Jeśli tak, to w oparciu o jaki przepis? Ponadto czy pracownica ta może także rościć sobie prawo do wypłaty wyrównania dodatku stażowego. Zwracam uwagę, iż dokumenty wskazujące na pracę w gospodarstwie rolnym rodziców przedłożyła w czerwcu br. opatrzone datą 09.06.2017r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie informacji, jak przebiega procedura ograniczenia etatu nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania. Ze względu na organizację pracy placówki zaistnieje konieczność ograniczenia zatrudnienia u dwóch nauczycieli-psychologów:
•obecne zatrudnienie - 1 etat u każdego,
•docelowe - 1/2 etatu u każdego.
Staż pracy nauczycieli-psychologów to:
•w pierwszym przypadku: 32 lata, 11 miesięcy, 8 dni, w szkole 19 lat, 2 miesiące, 12 dni, możliwość przejścia na emeryturę - 28 .01.2026 r., ochrona przedemerytalna - od 28.01.2022 r.,
•w drugim przypadku: staż pracy 7 lat, 8 miesięcy, 24 dni, w szkole 1 rok, 9 miesięcy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w sierpniu będzie mianowany i ma zatrudnienie zgodnie z kwalifikacjami. Chcę, aby jeszcze miał 15/30 etatu w bibliotece, ale nie ma kwalifikacji (chce je uzupełnić). Jak powinno wyglądać jego zatrudnienie zgodnie z prawem, również płacowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole pracuje trzech nauczycieli tego samego przedmiotu. Dwoje podlega ochronie ze względu na pełnioną funkcję związkową, jedna podlega ochronie przedemerytalnej. Ponieważ maleje liczba oddziałów, muszę zwolnić jedną z tych osób. Wspomniani nauczyciele pracują w porównywalny sposób, są dyplomowani, mają kwalifikacje do nauczania dwóch przedmiotów. Czy w takiej sytuacji mogę zastosować kryterium stażu pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 10 kwietnia br. doszło do wygaśnięcia stosunku pracy w związku z nagłą śmiercią nauczyciela. Z uwagi na brak postępowania spadkowego nie zostały wypłacone Rodzinie należności pieniężne, do których nauczyciel nabył prawo w trakcie stosunku pracy: ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, należność za wypracowane godziny ponadwymiarowe. W dniu dzisiejszym spadkobiercy dostarczyli akt poświadczenia dziedziczenia.
Czy świadczenie urlopowe (art. 53 ust. 1a KN) należy do praw majątkowych po zmarłym nauczycielu i należy je również wypłacić rodzinie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe