Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie i podstawę prawną. Jestem dyrektorem szkoły, w której pracuje moje dziecko. Czy mogę być członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego? Jeśli nie, to jakie obowiązki muszę wykonać wobec organu nadzoru?
Stopień awansu nauczyciela dyplomowanego jest nadawany w postępowaniu administracyjnym, ponieważ kończy się wydaniem decyzji administracyjnej zgodnie z art. 9b ust. 4 i 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
1) przedstawiciel kuratora oświaty,
2) dyrektor szkoły,
3) trzej eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez MEIN (art. 9g ust. 3 KN).
Z kolei pracownik organu podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie krewnych do drugiego stopnia oraz powinien podejmować tylko czynności niecierpiące zwłoki ze względu na ważny interes stron (art. 24 § 1 pkt 2 i § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. z 2021 r., poz. 735). Dyrektor powinien więc poinformować kuratora oświaty o wyłączeniu od udziału w postępowaniu administracyjnym dotyczącym awansu córki; komisja będzie wówczas działała w niepełnym składzie (§ 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Ponieważ obowiązkiem dyrektora jest wydanie niezbędnej dokumentacji, dyrektor powinien wydać nauczycielowi:
1) kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe i kopię aktu nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
2) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, przyczynach wydłużenia okresu stażu ze wskazaniem podstawy prawnej oraz okresu nieobecności w pracy;
3) kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
4) kopię oceny dorobku zawodowego za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
W razie dalszych wątpliwości należy je wyjaśniać z kuratorem oświaty, który jest organem właściwym do oceniania ważności czynności awansowych (art. 9h KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwość zakupienia indywidualnie przez nauczyciela książek darmowych dla uczniów klasy II?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty zgodnie z przepisami prawa oświatowego należy dołączyć do kolejnych Aneksów do Arkusza Organizacyjnego Pracy Szkoły składanych do organu prowadzącego po 30 września 2017 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy wydać duplikat świadectwa dla ucznia, który ukończył szkołę w roku szkolnym 2015/2016 wiem, że na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz „Duplikat”, a na końcu dokumentu dodać wyrazy „oryginał podpisali” i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa . Czy na druku seryjnym na pierwszej stronie gdzie jest miejsce na pieczątkę dyrektora i podpis oraz na pieczęć urzędową należy to uzupełnić podczas wydawania duplikatu? skoro na końcu piszemy „oryginał podpisali”? Czy zostawić pierwszą stronę bez podpisu dyrektora i pieczęci urzędowej i tylko na ostatniej stronie podpis dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy i na jakiej podstawie rodzice mogą złożyć wniosek do kuratora o kontrolę jakości prowadzonych zajęć przez nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci 3-letnich musi być w klasie, aby zatrudnić "pomoc nauczyciela" ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe