Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o rozstrzygnięcie poniższych wątpliwości związanych z treścią statutu szkoły ponadpodstawowej/ponadgimnazjalnej : 1. Czy jest konieczne, aby uczeń szkoły występował z wnioskiem/podaniem o możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego? Czy taki zapis powinien znaleźć się w statucie szkoły? 2. Czy prawidłowym jest zapis w statucie szkoły, mówiący, że prace pisemne uczniów są udostępnianie do wglądu uczniom i rodzicom jedynie na terenie szkoły? 3. Czy można w ramach wprowadzonego w szkole systemu bezpieczeństwa zablokować uczniom możliwość wychodzenia z budynku szkoły w czasie lekcji oraz przerw? Jeśli np. klasa ma lekcje w godzinach 8:00 - 13:30, to przykładowo uprawnienia przydzielamy w godzinach 7:00-8:15 i 13:20-16:00. Pomiędzy godzinami 8:15, a 13:20 uczeń zbliżając kartę do czytnika nie wyjdzie ze szkoły. W tych godzinach może jedynie zostać wypuszczony przez pracownika szkoły. Jeśli tak, to czy taki zapis powinien znaleźć się w statucie szkoły? 4. Czy można wprowadzić zapis do statutu, mówiący o tym, że w przypadku udowodnienia samowolnego opuszczenia zajęć lekcyjnych przez ucznia, które nie jest związane z przyczynami zdrowotnymi lub rodzinnymi (tzw. "wagarowanie") nieobecność ta nie będzie mogła zostać usprawiedliwiona? Proszę o podanie podstaw prawnych.
Ad. 1
Zgodnie z art. 44m ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Ze sformułowania, że uczeń „może przystąpić” do egzaminu poprawkowego wynika, że uczeń nie ma obowiązku do zdawania takiego egzaminu, czyli nie podchodzi do niego automatycznie. W związku z tym jeżeli uczeń chce przystąpić do egzaminu poprawkowego powinien w tej sprawie zgłosić się do dyrektora. W przypadku, gdy dyrektor nie zwraca się do ucznia z zapytaniem o zamiar podejścia do egzaminu poprawkowego (w celu ustalenia potrzeby jego organizacji), konieczność wyjścia z inicjatywą przez ucznia (czyli wymóg złożenia podania lub wniosku) powinna zostać zawarta w statucie – art. 44b ust. 10 UoSO, art. 98 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.
Ad. 2
Zgodnie z art. 44e ust. 4 i 7 UoSO sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom na zasadach określonych w statucie szkoły. MEN podkreśla, że uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest wyrazem spełnienia prawa ucznia i jego rodziców do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Szkoła powinna precyzyjnie określić sposób udostępniania prac pisemnych, wskazując np. przekazanie zainteresowanym oryginału/kopii pracy czy udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców (Odpowiedź na interpelację nr 486 w sprawie wyjaśnienia zasad udostępniania prac uczniom i rodzicom z dnia 11 lutego 2016 r., http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=583335C1). W związku z tym podany zapis statutu jest nieprawidłowy.
Ad. 3
Do zadań dyrektora i nauczycieli należy zapewnienie uczniom opieki nad uczniami w czasie zajęć oraz przerw, co może polegać m.in. na uniemożliwieniu niepełnoletnim uczniom opuszczania budynku szkoły w sposób przedstawiony w pytaniu i zapisany w statucie - § 2, 13 i 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 3, poz. 69 ze zm.). Z kolei taki zapis statutu nie może pozbawiać pełnoletnich uczniów prawa wychodzenia z budynku szkoły, czyli każdego dorosłego ucznia pracownik szkoły musiałby wypuszczać podczas gdy uczniowie niepełnoletni mogliby skorzystać z takiej możliwości tylko w uzasadnionych przypadkach. Osoba dorosła ma prawo decydowania o sobie (art. 10 § 1 i art. 11 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. z 2019 r., poz. 1145), a ograniczenia tego prawa np. poprzez uniemożliwienia jej wyjścia ze szkoły nie przewiduje żaden przepis oświatowy.
Ad. 4
Na podstawie art. 99 ust. 1 PO statut szkoły powinien określać zasady usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie. Jednocześnie akt PO, ani też UoSO nie przewidują, w jakich sytuacjach należy usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach, a w jakich nie. W związku z tym na podstawie art. 99 pkt 2 PO sytuacje takie może określać statut, z którego treści może wynikać, że samowolne opuszczenie zajęć lekcyjnych przez ucznia, które nie jest uzasadnione względami zdrowotnymi lub rodzinnymi lub innymi ważnymi przyczynami może stanowić nieobecność nieusprawiedliwioną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykładowy program profilaktyczny dla burs
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałbym wprowadzić w oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej dodatkowy posiłek po obiedzie tzw. "podwieczorek" - nasz system pracy nie jest 9 godzinny, ale pomiędzy obiadem, a końcem zajęć jest ok. 4 godziny i dzieci często są głodne. Jak rozwiązać ten problem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pełnoletniego ucznia uchylającego się od obowiązku nauki (nie uczęszczającego na zajęcia) można skreślić z listy uczniów, a jeśli tak to na jakiej podstawie? Wcześniejsze zapisy umożliwiające to zostały uchylone (przynajmniej moim zdaniem).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię, czy 1 września, jak również dzień zakończenia roku szkolnego oraz Dzień Edukacji Narodowej mogą się znaleźć w ramach 8 dni w planie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wych.w gimnazjum, jeżeli w tych dniach nie ma zajęć dydaktycznych, a tylko uroczystości szkolne. Również proszę o opinię, czy w dniach wolnych od zajęć dyd.-wych. niektórzy e mogą mieć dzień wolny od pracy, bo inni chcą mieć dyżur. Opinia ta jest i pilnie potrzebna ponieważ ZNP uważa, że w/w dni nie powinny być wliczane do 8 dni wolnych od zajęć dyd.-wyr. oraz wymusza na mnie w te dni dyżury nauczycielskie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- PROSZĘ, JEŻELI TO MOŻLIWE O WZÓR SZKOLNEGO REGULAMINU KORZYSTANIA Z PODRĘCZNIKÓW SZKOLNYCH.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe