Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o przesłanie wzoru dostosowania wymagań dla ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim z przedmiotu historia szkoła podstawowa. Proszę o przykładowe dostosowanie przedmiotowe.
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim realizuje tę samą podstawę programową, co jego sprawni rówieśnicy. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych nie polega na dokonywaniu zmian względem nauczanych treści z danego przedmiotu, nie oznacza więc pomijania haseł programowych czy zejścia poniżej podstawy programowej. W przepisach prawa oświatowego jest mowa o dostosowaniu wymagań do psychofizycznych możliwości ucznia, a nie o ich obniżeniu. Dlatego właśnie dostosowanie polega na modyfikacji procesu edukacyjnego, tak by umożliwić uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprostanie im, i dotyczy sposobów realizacji podstawy programowej, w obszarach takich jak:
1) warunki procesu edukacyjnego (stosowane zasady, metody i formy pracy, środki dydaktyczne)
2) zewnętrzna organizacja nauczania (posadzenie ucznia w pierwszej/drugiej ławce, w zasięgu „ręki nauczyciela”)
3) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (metody i formy sprawdzania oraz kryteria oceniania)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych z historii wobec ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim w szkole podstawowej może zawierać następujące sformułowania:
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie
- wypisywanie kilku podstawowych pytań na które uczeń ma znaleźć odpowiedź czytając dany materiał (w związku z dużym problemem w wyborze i selekcji)
- kontrolowanie stopnia zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów
- wydłużenie czasu przeznaczonego na napisanie sprawdzianu
- formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć,
- stosowanie technik skojarzeniowych ułatwiających zapamiętywanie nazw, nazwisk, dat
- korelowanie nowych wiadomości z już posiadanymi przez ucznia
- urozmaicanie procesu nauczania (film, pokaz, metody aktywne angażujące jak najwięcej zmysłów, atrakcyjne pomoce dydaktyczne)
- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretne wspomaganie i naprowadzanie, dawanie więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, dat
- skonkretyzowanie pojęć tysiąclecie, wiek, epoka przez częstą pracę na osi czasu, odwoływanie się do osi czasu wiszącej na ścianie
- zezwalanie na zastępowanie liczb rzymskich - arabskimi
- skracanie tekstów źródłowych do najistotniejszych fragmentów
- częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych
- zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać
- odpytywanie po uprzedzeniu: kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany
- stosowanie wzmocnień pozytywnych poprzez pochwałę, nagrodę za niewielkie postępy ucznia
- kontrolowanie postępów edukacyjnych ucznia poprzez zróżnicowane formy, także zabawowe w postaci konkursów, gier dydaktycznych, itp.
- w ocenianiu położenie nacisku na ocenę jako środek pozytywnego wzmacniania osiągnięć ucznia
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, czy kierując nauczyciela na dokształcanie-podyplomówkę można zawrzeć z nim umowę zawierającą zobowiązanie, że ileś lat musi w tej szkole pracować? Czy tak można?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy praca nauczyciela w klasach łączonych może być uznana jako praca w uciążliwych warunkach? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie? Czy ma to wpływ na otrzymanie emerytury?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zespół szkół posiadał sztandar i imię nadane zgodnie z procedurami, który rada gminy rozwiązała i powstały dwie odrębne placówki (szkoła podstawowa i gimnazjum), obecna rada gminy postanowiła połączyć te placówki tak jak poprzednio w jeden zespół. Chcemy wrócić do nadanego poprzednio imienia, czy możemy napisać pismo do rady gminy o przywrócenie poprzedniego imienia? Jeżeli tak to co powinno zawierać w swojej treści?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co powinno zawierać oświadczenie dyrektora o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile w 2024 roku wynosi odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w szkole dla nauczyciela , pracownika niepedagogicznego i emeryta ? Proszę o podanie kwot.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe