Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o precyzyjną informację, na jakie wsparcie może liczyć przedszkole niepubliczne ze strony publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy poradnia publiczna na wniosek dyrektora przedszkola niepublicznego jest zobligowana np. do przeprowadzenia badań przesiewowych logopedycznych i psychologicznych? Albo do objęcia wsparciem czy przeprowadzenia diagnozy dziecka, którego rodzice nie widzą potrzeby zgłoszenia się do poradni i nie chcą tego zrobić?
Tę kwestię reguluje precyzyjnie § 10. rozporządzenia MEN z 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 13 lutego 2013, poz.199 ze zmianami z 25 sierpnia 2017 – Dz.U. z 31 sierpnia 2017 poz. 1647), mówiący, iż wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega min. na rozpoznawaniu potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania oraz innych potrzeb wskazanych przez daną placówkę. Nie ma natomiast precyzyjnego katalogu zadań, jakie poradnia zobligowana jest wykonać wspierając placówkę publiczną lub niepubliczną. To kwestia ustaleń między dyrektorami obu placówek. Jeśli chodzi o wykonanie przez PPP diagnozy dziecka i objęcie go wsparciem poradni bez zgody jego rodziców – to jest to absolutnie niemożliwe. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym taka decyzja należy wyłącznie do rodziców, gdyż korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. Chyba, że ich „upór” naraża na szwank bezpieczeństwo, zdrowie i rozwój dziecka – wtedy tylko Sąd Rodzinny może podjąć taką decyzję.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole podstawowej rodzice zwrócili się z prośbą o zwalnianie uczniów zdrowych w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych np. mają umówioną wizytę u lekarza lub inne sprawy. Dyrektor wyraża zgodę na zwalnianie uczniów jedynie w wtedy kiedy rodzic osobiście odbierze dziecko. Nie wyraża zgody gdy rodzice zwalniają przez telefon, lub na pisemną prośbę. Czy i na jakiej podstawie prawnej dyrektor może zwolnić ucznia bez osobistego odebrania dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie pewnej kwestii związanej z naborem , który będę prowadził w swojej szkole we wrześniu 2019.
Jest to szkoła dla dorosłych i będę robił nabór na pierwszy semestr Liceum Ogólnokształcącego. Czy w takim układzie muszę nową klasę otworzyć w cyklu 4 letnim wg nowych zasad czy też jeszcze po staremu czyli w cyklu 3 letnim?
Będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej związanej z odpowiedzią.
Z powazaniem,
Hubert Skrzyński
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gminie ma być reorganizacja. Przestanie istnieć zespół szkół i powstanie odrębna szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy jest możliwość powierzenia dyrektorowi likwidowanej szkoły podstawowej w tej samej stanowiska dyrektora szkoły podstawowej po rozdzieleniu zespołu szkół, a dyrektorowi zespołu szkół powierzenie funkcji dyrektora gimnazjum do wygaśnięcia kadencji obu dyrektorów. Czy muszą być konkursy i nie ma innej możliwości prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dalej istnieje obowiązek śledzenia losów absolwentów gimnazjów ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe