Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie procedur związanych z utworzeniem od 1 września klasy sportowej w szkole podstawowej oraz wzory dokumentów jakie musi przygotować dyrektor szkoły, aby utworzyć taki oddział oraz czy obowiązują terminy składania w/w dokumentów (jeśli tak to jakie)?
Oddziały sportowe mogą być tworzone w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży. W oddziale sportowym jest prowadzone szkolenie sportowe w jednym lub kilku sportach, w co najmniej trzech kolejnych klasach szkoły danego typu, dla co najmniej 20 uczniów w oddziale.Warunkiem utworzenia oddziału sportowego, szkoły sportowej oraz szkoły mistrzostwa sportowego jest posiadanie obiektów lub urządzeń sportowych niezbędnych do prowadzenia szkolenia sportowego. Oddziały sportowe, szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego realizują programy szkolenia sportowego równolegle z programem nauczania uwzględniającym podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. W ramach programu szkolenia sportowego szkoła organizuje dla uczniów obozy szkoleniowe. Oddziały sportowe, szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego mogą realizować program szkolenia sportowego we współpracy z polskimi związkami sportowymi, klubami sportowymi, stowarzyszeniami prowadzącymi działalność statutową w zakresie kultury fizycznej lub uczelniami prowadzącymi studia wyższe na kierunku związanym z dziedziną nauk o kulturze fizycznej. W oddziałach sportowych, szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego, realizuje się następujące etapy szkolenia sportowego: 1) ukierunkowany – realizowany w klasach IV–VI szkoły podstawowej i wszystkich klasach gimnazjum, mający na celu ujawnienie predyspozycji i uzdolnień kwalifikujących uczniów do szkolenia w określonym sporcie; 2) specjalistyczny – realizowany w szkołach ponadgimnazjalnych.2. W następujących sportach: pływanie, gimnastyka artystyczna, gimnastyka sportowa, akrobatyka sportowa, łyżwiarstwo figurowe, narciarstwo alpejskie i tenis stołowy, ukierunkowany etap szkolenia sportowego może być realizowany od klasy I szkoły podstawowej, a specjalistyczny – od klasy I gimnazjum.Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych wynosi w oddziałach sportowych i szkołach sportowych – co najmniej 10 godzin. Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin zajęć sportowych w oddziałach i szkołach, ustaladyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie programu szkolenia sportowego, z uwzględnieniem etapu szkolenia sportowego, sportu oraz poziomu wyszkolenia sportowego uczniów. W ramach obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć sportowych są realizowaneobowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego, przewidziane w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa, specyfiką sportu lub zróżnicowanym poziomem sportowym uczniów w czasie zajęć sportowych mogą być tworzone grupy ćwiczeniowe. Liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej w oddziale sportowym i szkole sportowej wynosi co najmniej Za zgodą organu prowadzącego szkołę liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej może być mniejsza. Liczba uczniów w grupie ćwiczeniowej w szkole mistrzostwa sportowego jest uzależniona od możliwości realizowania zadań wynikających z programu szkolenia sportowego przez uczniów o zbliżonym poziomie sportowym.W uzasadnionych przypadkach uczniowie oddziału sportowego, szkoły sportowej oraz szkoły mistrzostwa sportowego, którzy ze względu na kontuzję lub inną czasową niezdolność do uprawiania sportu nie uczestniczą w zajęciach sportowych, uczęszczają na pozostałe zajęcia edukacyjne. Uczniów niekwalifikujących się do dalszego szkolenia sportowego, na podstawie opinii trenera lub instruktora prowadzącego zajęcia sportowe i opinii lekarza, przenosi się od nowego roku szkolnego lub nowego semestru do oddziału działającego na zasadach ogólnych.Zadaniem oddziału sportowego, szkoły sportowej oraz szkoły mistrzostwa sportowego jest stworzenie uczniom optymalnych warunków, umożliwiających godzenie zajęć sportowych z innymi zajęciami edukacyjnymi, w szczególności przez: 1) opracowanie tygodniowego planu zajęć tak, aby rozkład innych zajęć edukacyjnych był dostosowany do rozkładu zajęć sportowych; 2) dążenie do maksymalnego opanowania i utrwalenia przez uczniów wiadomości, objętych programem nauczania, na zajęciach edukacyjnych; 3) umożliwienie uczniom osiągającym bardzo dobre wyniki sportowe i uczestniczącym w zawodach ogólnopolskich lub międzynarodowych realizowania indywidualnego programu lub toku nauki, na podstawie przepisów w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki; 4) organizowanie ferii letnich i zimowych w ciągu całego roku szkolnego, z dostosowaniem ich terminów do terminów zawodów sportowych, przy zachowaniu liczby dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, określonych w przepisach w sprawie organizacji roku szkolnego. Dla uczniów dwóch ostatnich klas ponadgimnazjalnej szkoły mistrzostwa sportowego może być prowadzony w szkole kurs instruktorski w uprawianym przez nich sporcie.Uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła zapewnia w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie. Rozporządzenie nie wymienia obowiązujących terminów, jednak każda decyzja wiążąca się ze zwiększeniem wydatków szkoły, wymaga zabezpieczenia tych środków przez organ prowadzący. W związku z tym, ostateczna decyzja należy do tegoż organu. Należy także uwzględnić termin składania projektów organizacyjnych do akceptacji, przed tym jednak posiadać decyzję organu prowadzącego ww opisanej sprawie. Oznacza to, że należy działać w porozumieniu z organem prowadzącym, które najczęściej posiadają własne procedury.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego.
Proponowany dokument:
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi, który przebywa na urlopie zdrowotnym dyrektor może polecić zadanie np. prowadzenie strony internetowej szkoły?
- Uczeń z naszego obwodu od ośmiu lat jest uczniem innej szkoły (nigdy nie był uczniem naszej szkoły). Przestał uczęszczać na zajęcie. Która szkoła obwodowa powinna podjąć kroki prawne związane z nieuczęszczaniem do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację jakich uczniów mam wpisywać do księgi ewidencji wiem, że podstawą wpisu do księgi ewidencji jest miejsce zamieszkania ucznia, uwzględniając zasady ustalania miejsca zamieszkania dziecka wynikające z art. 25-28 Kodeksu cywilnego. Ustalając miejsce zamieszkania dziecka nie mogę opierać się wyłącznie na miejscu zameldowania. Nie mogę wykluczyć rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym, a jego urzędowym potwierdzeniem.
1. Czy wobec tego nadal do księgi ewidencji powinnam wpisywać uczniów z listy, którą otrzymuję z gminy o zamieszkaniu, a do księgi uczniów wszystkich uczniów z obwodu i spoza obwodu, którzy uczęszczają do mojej szkoły?
2. Czy jeśli nie mam na liście z gminy ucznia, który nie ma u nas zamieszkania a uczęszcza do naszej szkoły to powinnam zażądać informacji od rodzica gdzie powinnam wysyłać informację o realizacji obowiązku szkolnego? czy to dziecko z automatu po zamieszkaniu w naszym obwodzie powinnam wpisać do księgi ewidencji?
3. Co w sytuacji kiedy rodzic zabiera dziecko np. ze względu na przeprowadzenie się do innego miasta a nie skreśla adresu zamieszkania w gminie na naszym terenie?
4. Co w sytuacji kiedy rodzic zabiera dziecko ze szkoły ze względu na zmianę zamieszkania do innego miasta i to dziecko nie trafia do szkoły, którą wskazał rodzic ze względu na przeprowadzkę ani też nie otrzymujemy informacji gdzie się przeprowadzili ? jak w takiej sytuacji szukać ucznia, czy powinna być poinformowana Policja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2020 chcę, by w mojej szkole prowadzony był już tylko dziennik elektroniczny, bez dziennika papierowego. Jakie są procedury wprowadzenie tego rozwiązania?
W roku szkolnym 2019/2020 równolegle do czasu zamknięcia szkół prowadzony był dziennik elektroniczny i papierowy. Od 16 marca już tylko elektroniczny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę wystawia się uczniowi na świadectwie ukończenia gimnazjum jeśli realizował on w klasie I zajęcia artystyczne np. dziewiarstwo, a w drugiej czy trzeciej np. garncarstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe