Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• prowadzenie poprawnej dokumentacji, zgodnej z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem szkoły,
• przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzonych zajęć,
• dostosowanie nauczanych treści do potrzeb i możliwości uczniów,
• odpowiedni dobór metod nauczania i oceniania,
• znajomość i bieżąca realizacja podstawy programowej, zadań szkoły oraz celów kształcenia, i treści nauczania, a także warunków i sposobów ich realizacji.
2. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Przykłady:
• stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami,
• właściwe planowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
• działanie w oparciu o wyniki diagnoz,
• różnorodność stosowanych narzędzi.
3. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych, organizacyjnych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• planowanie, organizacja i udział w zadaniach i projektach w kooperacji z instytucjami zewnętrznymi,
• podejmowanie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz uczniów,
4. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły.
Przykłady:
• wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, egzaminów zewnętrznych i wniosków z nadzoru w bieżącej pracy,
• bieżące dokumentowanie swoich działań,
• doskonalenie swojego warsztatu pracy.
5. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przykłady:
• bieżąca współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów,
• pozytywne reagowanie na ewentualne problemy uczniów,
• podejmowanie działań na rzecz uczniów w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi.
6. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo- profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
Przykłady:
• ewentualne opracowanie i wdrożenie w oparciu o podstawę programowa innowacyjnego programu nauczania,
• prowadzenie eksperymentów pedagogicznych,
7. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty.
Przykłady:
• publikacje w branżowych czasopismach,
• sprawowanie funkcji doradcy metodycznego,
• udział w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
8. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Przykłady:
• współpraca z instytucjami naukowymi, ośrodkami metodycznymi,
• bieżąca ewaluacja swoich działań i dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
9. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.
Przykłady:
• wykonywanie zadań egzaminatora OKE,
• przygotowywanie zadań dla OKE lub CKE,
• pełnienie funkcji doradcy metodycznego,
• współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami wyższymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty dotyczące awansu zawodowego i jak długo B-5 czy B-50 powinien przechowywać dyrektor publicznej szkoły w archiwum szkolnym?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 grudnia zatrudniłam nauczyciela początkującego na zastępstwo w pełnym wymiarze godzin. Przydzieliłam mentora – czy należy mu się dodatek? Czy mogę wypłacić nauczycielowi dodatek na start (jest to jego pierwsza praca)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zaszła w ciążę i od dnia 24.09.2015 do 21.03.2016 przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 22.03.2016 do 08.08.2016 r. jest na urlopie macierzyńskim, od 09.08.2016 do 20.03.2017 na urlopie rodzicielskim od 21.03.2017 do 29.05.2017 pani wybrała dodatkowy urlop wypoczynkowy (70 dni), natomiast od 30.05.2017 do 23.06.2017 przebywa na urlopie wychowawczym. Moje pytanie: Czy okres urlopu wypoczynkowego przerywa okres przedłużenia stażu i idąc na urlop wychowawczy liczy się przerwę ponownie czy zwolnienie lekarskie+ macierzyński+ rodzicielski+ wychowawczy łączy się sumę nieobecności. Czy nauczyciel przerywa staż i musi go rozpocząć z dniem 01.09.2017 r. czy może go przedłużyć tylko o okres zwolnienia lekarskiego+ macierzyńskiego oraz rodzicielskiego.
- Pracownik został zatrudniony 5 lat temu w przedszkolu niepublicznym. Przez okres 5 lat brał udział w różnych konkursach zdobył stopień mgr oraz skończył dwie podyplomówki i wiele różnych szkoleń i kursów. Czy mogę wydać jako dyrektor takiemu pracownikowi decyzję o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego bez odbycia stażu? Wg mnie robi w pracy dużo więcej niż inni nauczyciele, dlatego chcę uznać jego wkład w pracę.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego 20 grudnia 2019 r. Nie rozpoczęła stażu na stopień nauczyciela mianowanego we wrześniu 2022 r. Czy jeżeli rozpocznie staż od września 2023 r. jej staż będzie trwał 9 miesięcy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe