Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• prowadzenie poprawnej dokumentacji, zgodnej z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem szkoły,
• przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzonych zajęć,
• dostosowanie nauczanych treści do potrzeb i możliwości uczniów,
• odpowiedni dobór metod nauczania i oceniania,
• znajomość i bieżąca realizacja podstawy programowej, zadań szkoły oraz celów kształcenia, i treści nauczania, a także warunków i sposobów ich realizacji.
2. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Przykłady:
• stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami,
• właściwe planowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
• działanie w oparciu o wyniki diagnoz,
• różnorodność stosowanych narzędzi.
3. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych, organizacyjnych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• planowanie, organizacja i udział w zadaniach i projektach w kooperacji z instytucjami zewnętrznymi,
• podejmowanie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz uczniów,
4. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły.
Przykłady:
• wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, egzaminów zewnętrznych i wniosków z nadzoru w bieżącej pracy,
• bieżące dokumentowanie swoich działań,
• doskonalenie swojego warsztatu pracy.
5. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przykłady:
• bieżąca współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów,
• pozytywne reagowanie na ewentualne problemy uczniów,
• podejmowanie działań na rzecz uczniów w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi.
6. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo- profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
Przykłady:
• ewentualne opracowanie i wdrożenie w oparciu o podstawę programowa innowacyjnego programu nauczania,
• prowadzenie eksperymentów pedagogicznych,
7. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty.
Przykłady:
• publikacje w branżowych czasopismach,
• sprawowanie funkcji doradcy metodycznego,
• udział w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
8. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Przykłady:
• współpraca z instytucjami naukowymi, ośrodkami metodycznymi,
• bieżąca ewaluacja swoich działań i dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
9. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.
Przykłady:
• wykonywanie zadań egzaminatora OKE,
• przygotowywanie zadań dla OKE lub CKE,
• pełnienie funkcji doradcy metodycznego,
• współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami wyższymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam prze sobą plan rozwoju zawodowego n-la na st. dyplomowanego. Działania jakie n-l zaplanował zawarte są w Par. 8.2. Wg mnie plan powinien zawierać działania zawarte w paragrafie 8.1.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel stażysta kończący staż na nauczyciela kontraktowego musi składać teczkę potwierdzającą realizację wykonanych zadań z planu rozwoju zawodowego? koniec stażu odbędzie się w maju 2019r.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty i jakich terminów musi dokonać dyrektor jeżeli ma nauczyciela, który stara się o awans na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie odpowiedzi w następującej kwestii:
"Nauczyciel stażysta, który będzie odbywał staż na stopień nauczyciela kontraktowego otrzyma jednorazowe świadczenie w wysokości 1.000 zł. Dodatek te ma być wypłacany do 30 września roku, w którym nauczyciel rozpoczął staż (art. 53a Karty Nauczyciela po nowelizacji, art. 1 pkt 14 ustawy z 13 czerwca 2019 r.).
(...)
3. Nauczyciel stażysta pozostający jednocześnie w więcej niż jednym
stosunku pracy, świadczenie, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje w szkole
wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia"
Pytanie:
Nauczyciel przedmiotów zawodowych zamierza rozpocząć staż na stopień n-la kontaktowego.
Nauczyciel realizuje zajęcia praktyczne z uczniami w zakładzie samochodowym, którego jest właścicielem lub pracownikiem.
Nauczyciel wskazał szkołę jako dodatkowe miejsce pracy.
Czy w podanej sytuacji nauczycielowi przysługuje jednorazowe świadczenie dla stażystów?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić na podstawie przepisów Karty Nauczyciela na stanowisku Nauczyciel praktycznej nauki zawodu (kucharz) w Branżowej Szkole I Stopnia w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii/Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym?
Kandydat na powyższe stanowisko posiada wykształcenie średnie (bez matury), tytuł Mistrza w zawodzie Kucharz (kod zawodu: 515001) oraz ukończył kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu w wymiarze 48 godzin. Ponad to jest w trakcie robienia kursu nadającego kwalifikacje pedagogiczne dla nauczycieli. Wskazana osoba nie posiada kwalifikacji z zakresu resocjalizacji.
Czy powyższa osoba może zostać zatrudniona jako nauczyciel początkujący i czy do zatrudnienia w tym przypadku będzie wymagana zgoda Kuratora Oświaty (art. 10 ust. 9 KN).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe